ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج
ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج

پرسش و پاسخ احکام شرعی در زمینه مسائل جنسی و روابط زناشوئی

پرسش و پاسخ احکام شرعی در زمینه مسائل جنسی و روابط زناشوئی



سری چهارم از پرسش و پاسخ احکام شرعی در زمینه مسائل جنسی و روابط زناشوئی

 

پرسش های ارسالی توسط کاربران عضو پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

 

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

سلام
در مورد رابطه جنسی غیر دخولی در دوران قاعدگی و چگونگی غسل بعد از آن توضیح دهید

به نام خدا

طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی

اشکالی ندارد و غسل آن هم با شرایط عادی تفاوتی ندارد. فقط زن می تواند غسل جنابت را با غسل حیض یک جا انجا دهد

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

باسلام من مشکل پارگی پرده گوش دارم وحمام زود زود رفتن برای سلامتی ام ضرر دارد ایا می توانم بعد از نزدیکی لباس تمیز بپوشم وبه جای غسل جنابت تیمم کنم وبعد نماز بخوانم

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
شما باید به طریقی مانع رفتن آب به داخل گوش خود شوید و غسل خود را انجام دهید

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

با سلام بنده متاهل می باشم و در دوران عقد هستم،بعضی از روزهای هفته در خانه پدرم یا خانه پدر زنم در کنار همسرم شب را می خوابم،بعضی از مواقع به دلیل فشار جنسی رابطه سطحی و لمسی داریم که باعث انزال و ارگاسم من و خانمم می شود ،همسرم و خودم از روی شرم و حیا در بعضی از مواقع از انجام غسل خودداری می کنیم که باعث قضا شدن نمازصبح می شود ،آیا می توان تیمم بدل از غسل به علت نبود شرابط غسل به خاطر شرم و حیا انجام داد،در چه شرایطی می توان تیمم بدل از غسل انجام داد.(در ضمن در اولین فرصت تا قبل از نماز ظهر غسل را انجام می دهیم. با تشکر فراوان

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
به خاطر شرم و حیا نمی توان واجبات را ترک کرد. تیمم بدل از غسل در موارد زیر امکان پذیر است
 هنگامی که که آب به اندازه کافی در دسترس نباشد و یا این که آب برای بدن ضرر داشته باشد و یا وقت برای غسل کردن نباشد. مثلاً در صورت غسل کردن نماز قضا شود

 

آیت الله سیستانی

نام مرجع تقلید :

با سلام.
نفقه دادن مرد به زن دقیقا از چه زمان آغاز می شود؟
آیا صرف خواندن عقد دائم بدون انجام عمل دخول باز هم بایستی به همسر نفقه داد اگرچه هنوزدختر در منزل پدر ساکن است و به منزل شوهر نرفته است.
ضمنا اجازه ندادن پدر دختر برای مسافرت با شوهر دائم در این شرایط از لحاظ شرعی درست میباشد یا خیر؟

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله سیستانی
نفقه زن هنگامی بر مرد واجب می‌شود که با هم زندگی مشترک را شروع کرده و زن از شوهر تمکین نماید
 با توجه به این که در عرف عموم مردم، سرپرستی دختر در هنگام عقد کماکان با پدرش است بنابراین پدر دختر می تواند به دخترش اجازه مسافرت با شوهررا ندهد
 

 

آیت الله سیستانی

نام مرجع تقلید :

با سلام می خواستم بدونم بعد از برداشتن پرده بکارت زن ادامه نزدیکی چه حکمی دارد؟ضمنا از مستحبات و مکروهات این عمل توضیحاتی بفرمایید با تشکر

به نام خدا

طبق فتوای آیه الله سیستانی

در صورتی که ادامه نزدیکی برای زن ضرر نداشته باشد بلامانع است
ضمناً به جهت طولانی بودن این مبحث برای اطلاع از مستحبات و مکروهات رابطه جنسی به کتاب حلیه المتقین مراجعه فرمایید

 

آیت الله سیستانی

نام مرجع تقلید :

با سلام ، حکم وارد کردن اجزایی غیر از اعضای بدن در واژن و پشت همسر چه حکمی دارد؟؟؟
و Toy استفاده از
اجزای مصنوعی در سکس چه حکمی دارد؟؟؟

به نام خدا

طبق فتوای آیه الله سیستانی

واردکردن اعضاء بدن اشکالی ندارد ولی وارد کردن غیر از اعضاء بدن مکروه است مگر آن که ضرری به زن وارد کند که در این صورت حرام می‌شود.

استفاده از اجزای مصنوعی مشروط بر آن که منجر به خود ارضایی (استنماء) نشود اشکال ندارد.

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام و خسته نباشید .چند نمونه صیغه داریم و شرایط آنها به چه صورت است ؟

به نام خدا
 

طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی

 

دو نوع صیغه داریم. صیغه عقد دائم و صیغه عقد موقت و نحوه انشاء آن‌ها و شرایط شان به شرح زیر است:
 

دستور خواندن صیغه عقد دائم

  براى خواندن صیغه عقد دائم کافى است که زن بگوید:

«زَوَّجْتُکَ نَفْسِی عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (یعنى خود را به همسرى تو درآوردم به مهرى که معیّن شده)

و مرد هم بعد از آن بگوید:

«قَبِلْتُ التَّزْویجَ» (یعنى قبول کردم این ازدواج را)

و اگر دیگرى را براى این کار وکیل کنند کافى است که وکیل زن بگوید:

«زَوَّجْتُ مُوَکِّلَتی مُوَکِّلَکَ عَلَى الصَّداقِ الْمَعْلُومِ» (موکّله خودم را به همسرى موّکل تو با مهر معلوم درآوردم)

وکیل مرد نیز بگوید:

«قَبِلْتُ لِمُوَکِّلی هَکَذا» (من نیز همین گونه از طرف موکّل خودم قبول کردم).

 دستور خواندن صیغه عقد موقت

 براى خواندن صیغه عقد موقّت کافى است بعد از آن که مدّت و مهر معیّن شد، زن بگوید:

«زَوَّجْتُکَ نَفْسِی فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (من خودم را به همسرى تو در مدّت معیّن با مهر معیّن درآوردم)

مرد نیز بگوید:

«قَبِلْتُ» (قبول کردم)

یا این که وکیل زن بگوید:

«مَتَّعْتُ مُوَکِّلَتِی مُوَکِّلَکَ فِى الْمُدَّةِ الْمَعْلُومَةِ عَلَى الْمَهْرِ الْمَعْلُومِ» (موکّله خودم را به ازدواج موکّل تو در مدّت معیّن با مهر معیّن درآوردم)

وکیل مرد نیز بگوید:

«قَبِلْتُ لِمُوَکِّلِی هَکَذا» (قبول کردم براى موکّل خودم همین طور).

شرایط عقد ازدواج

عقد ازدواج شرایطى دارد از جمله:

احتیاط آن است که صیغه آن به عربى صحیح خوانده شود، ولى در صورتى که مرد و زن نتوانند صیغه را به عربى بخوانند مى توانند به زبان خود بخوانند و گرفتن وکیل براى خواندن صیغه به زبان عربى واجب نیست، ولى باید لفظى بگویند که معنى همان صیغه عربى را بفهماند.

کسى که صیغه را مى خواند بایدقصد انشاء داشته باشد یعنى قصدشان این باشد که با گفتن این الفاظ همسرى در میان آن دو برقرار گردد، زن خود را همسر مرد قرار دهد و مرد این معنى را قبول کند، وکیل نیز باید چنین قصدى را داشته باشد.

کسى که صیغه عقد را مى خواند باید عاقل و احتیاطاً بالغ باشد هر چند از طرف دیگرى وکیل باشد.

ولى یا وکیل در اجراى صیغه عقد باید زن و شوهر را معیّن کند، بنابراین اگر کسى چند دختر دارد نمى تواند به مردى بگوید : «زَوَّجْتُکَ اِحْدى بَناتی» (یکى از دخترانم را به همسرى تو درآوردم).

زن و مرد باید از روى اختیار به ازدواج راضى باشند ولى اگر یکى از آن دو ظاهراً با کراهت اجازه مى دهد، امّا مى دانیم قلباً راضى است عقد صحیح است.

صیغه عقد باید صحیح خوانده شود و اگر طورى غلط بخوانند که معنى آن را عوض کند عقد باطل است، امّا اگر معنى عوض نشود اشکالى ندارد.

* کسى که دستور زبان عربى را نمى داند ولى کلمات عقد را صحیح ادا مى کند و معنى آن را نیز مى داند عقد او صحیح است.

اگر عقد زنى را براى مردى بدون اجازه آنها بخوانند و بعداً آنها راضى شوند و اجازه دهند عقد صحیح است.

* اگر زن و مردى یا یکى از آن دو را مجبور به ازدواج نمایند ولى بعد از خواندن عقد راضى شوند و اجازه دهند احتیاط واجب آن است که صیغه عقد را از نو بخوانند.

* پدر و جدّ پدرى مى توانند (در صورت ضرورت) براى فرزند نابالغ یا دیوانه خود ازدواج کنند و بعد از آن که طفل بالغ شد یا دیوانه عاقل گردید بنابر احتیاط واجب نباید آن را به هم زد.

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام؛
حکم نمازهایی که پس از جنب شدن حلال یا حرام(با استمنا) تا زمانی که امکان غسل فراهم شود بایدبه جا آورده شود چیست؟
باطل است یا مکروه؟حکم حلال یا حرام تفاوت دارد؟

به نام خدا

طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی

1. در صورتی که به هر دلیل امکان غسل وجود ندارد باید تیمم بدل از غسل کند و باید تا آنجایی که امکان دارد هنگام نماز بدن و لباس را از نجاست پاک کرد. فرقی هم بین حلال یا حرام بودن جنابت نیست.
2.
بنابر احتیاط واجب در صورت جنابت از حرام برای نماز خواندن باید از عرق آن (چه بر بدن باشد و چه بر لباس) اجتناب کرد. 3.نمازهایی که با تیمم خوانده شده است احتیاج به اعاده ندارد مگر هنگامی که وقت نماز باقی باشد و حالت اضطرار برای غسل نکردن برطرف شود که در این صورت باید نمازی را که با تیمم خوانده شده است را اعاده نمود.

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

باعرض سلام
بنده 29ساله مرد 6ماه عقدکردم الان دراین چندماه دارم داغون میشم خیلی دوسدارم باهمسرم دخول انجام دهم نه پول دارم عروشی بکنم نه توانایی کنترل خودم رو همسرم اجازه دخول نمیدهد لطفاراهنمایی بفرمایید

به نام خدا

طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی

زمانی که از طرف مرد نفقه به زن پرداخت نمی‌شود زن می‌تواند تمکین نکند و از این بابت وظیفه‌ای ندارد. ولی در عین حال می‌توانید به صورت دوستانه نیازها و شرایط خود را برای همسرتان تشریح کرده و با همفکری یکدیگر راه حلی برای این موضوع پیدا کنید.

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام
بنده 6 ماه است که ازدواج کرده ام، کمتر از یک ماه دیگر با همسرم عازم سفر حج هستیم، نمیدانم داشتن رابطه جنسی در طول این سفر حرام است یا خیر؟ درضمن اگر امکان دارد محدودیت های رابطه را برای بنده در طول این سفر بیان منید، چون واقعا نمیدونم چکارایی رو میتونیم انجام بدیم. ممنون

به نام خدا

با توجه به این که بحث مناسک حج کمی طولانی است و نکات و ظرایف خاص خود را دارد توصیه می‌شود با تهیه رساله مناسک حج آیه الله مکارم شیرازی به طور دقیق‌ در جریان فتاوای ایشان قرار بگیرید. فقط به طور مختصر عرض شود که تنها هنگامی که مُحرم هستید و اعمال عمره مفرده را به اتمام نرسانده‌اید به همسرتان نامَحرم می‌باشید و در سایر زمان‌ها مشکل خاصی نیست. باز توصیه می‌شود رساله مناسک حج ایشان به طور دقیق مطالعه فرمایید که در طول سفر راهگشای بسیاری از مشکلات شما خواهد بود.

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

سلام خدمت مسئولان محترم...من یک سال پیش از نامزدم که به مدت دو سال نامزد بودم که با وجود مشکلاتی از هم جدا شدیم....سوال من در این است که من در دوره نامزدی از راه مقعد با همسم رابطه داشتم...از یکی از روحانیون محلمان پرسیدم گفت از راه مقعد نیاز به غسل جنابت نیست...من تو این مدت اصلا غسلی انجام ندادم....ولی بعدا با آشنا شدن سایت شما و جستجوی بیشتر متوجه شدم که باید غسل میکردم و واجب بوده....حال میخواهم بدانم تکلیف نماز روزه هایی که به جا آوردم بدون غسل جنابت چه میشود...آیا همه ان نماز روزه ها باطل بوده و باید تمامی آنها را به جا آورم...خیلی نگرانم...چون گناه بزرگی مرتکب شدم...آیا همه آن نماز روزه ها به گردنم هست...لطفا راهنماییم کنید...ممنون


به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

باید به عرض برسانم چون شما از مسئله اطلاعی نداشته‌اید و برای کشف وظیفه خود تلاش هم کرده‌اید اتشاءااله گناهی مرتکب نشده‌اید ولی باید تمام نمازها و روزه‌‌هایی را که در حالت جنابت به جا آورده‌اید را اعاده کنید

 

آیت الله موسوی اردبیلی

نام مرجع تقلید :

ازدواج یک دختر باکره با یک پسر بدون اذن پدر چه حکمی دارد
روابط جنسی در این ازدواج صحیح است؟
از نطر قانونی این ازدواج در ایران چه جایگاهی دارد؟
ازادیه عمل دختران و پسران جوان به ویژه دانشجویان و تعدد رابطه ها نیز در این گونه ازدواج ها چه جایگاهی دارد ؟ ایا صحیح است یا غلط؟ فرق ان با بی بند و باری چیست؟
در حال حاظر در کشور ایران فرزند این گونه ازدواج ها که از نظر قانونی نامشروع و از نظر بعضی مراجع تقلید مشروع میباشد ایا بین قوانین جاری جمهوریه اسلامی با روابط شرعی دختران و پسران بعضا به خاطر حکم شرعی مراجع تقلیدشان با خیال راحت به ان ادامه میدهند تعادلی وجود دارد ؟ یعنی وقتی مرجه تقلید میگوید صحیح مردم و جامعه و قانون چرا یک زوج را که خودشان صیغه را جاری کرده اند حرام کار میداند؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله موسوی اردبیلی

ازدواج دختر باکره بدون اذن پدر به احتیاط واجب صحیح نیست. مگر آن که آن دختر به حد بلوغ رسیده و به اصطلاح رشیده  باشد. یعنی مصلحت خود را به خوبی تشخیص دهد و بتواند زندگی خود را به طور مستقل اداره نماید. هم‌چنین دارای قدرت تشخیص و تصمیم‌گیری صحیح بوده و بیم فریب خوردن او نباشد

در صورت عدم وجود شرایط ذکر شده هر گونه روابط جنسی او گناه کبیره محسوب می‌شود و از نظر شرعی و قانونی این ازدواج‌ها باطل و هیچ گونه جایگاهی ندارند

ارتباط با نامحرم به خودی خود حرام نیست مگر آن که مفسده‌ای بر آن مترتب باشد.  اگر ارتباط بین دانشجویان در حد عرف و در موضوعات دانشگاهی و درسی باشد و اگر مفسده‌ای نداشته باشد اشکال ندارد. البته احتیاط در به حداقل رساندن همان ارتباطات است
هیچ کدام از مراجع
محترم تقلید جامع الشرایط فعلی، بدون شرایط مذکور ازدواج دختران باکره را صحیح نمی‌دانند و این پیش فرض شما صحیح نیست و اگر می‌بینید قانون فراتر از فتوای مراجع سخت‌گیری می‌کند برای نظام‌مند کردن امور است که جلو سوءاستفاده افراد فرصت طلب را بگیرد

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام وخسته نباشید.یه سوالی داشتم میخواستم بدونم ....اگه یک خانومی به سن ازدواج رسیده باشد و خواستگار نداشته باشد نیازجنسی او هم خیلی بالا باشد..درست است که باید تنها با خود خلوت نکندیا لباس تنگ نپوشد یا فیلم وعکس مبتذل نبیندوغیره همه اینها را رعایت میکند حتی نوع غذا خوردنش را.باز هم غیر قابل تحمل است و مجبور است خود ارضایی کند (بدون دخول)حال تکلیف چیست؟گناه کبیره است درست ولی چیکار کند؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله مکارم شیرازی

ما در این باره دستور به صبر و تقوای الهی داریم. اگر انسان در شرایط سخت در دام شیطان نیفتد و به گناه آلوده نشود کار بزرگی انجام داده و گناه نکردن در حالت عادی که هنری نیست.خداوند انسان‌ها را به روش‌های مختلفی آزمایش می‌کند. باید دقت کنیم تا در این آزمایشات سربلند بیرون بیاییم

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام من دختری هستم با اینکه سختیهای زیادی رو کشیدم و تو نماز خوندنم کاهلم اگه یه روزی از ته دل پاک باشم مثلا کوچکترین خطایی :مثلا غیبت نکنم شب توخواب اتفاقاتی رو که فردا میخواهد بیفتد را میبینم اگه یک هفته هم از ته دل پاک باشم تا یک هفته خیلی چیزها را درخواب میبینم حکمتش چیست؟آیا خواست خدا است.یه روانشناسی میگفت بخاطر ضمیر ناخود آگاهه آدماست.میشه کامل توضیح بدیدو بگید اصلا قدرتی که میگن انسان داره همین قدرت انتخاب و ضمیر ناخود آگاهشه؟


به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله مکارم شیرازی

پیشنهاد می‌کنم برای دریافت پاسخ سوال‌تون با مرکز پاسخگویی ملی به شماره
09640
تماس بگیرید

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

سلام
بنده شش ماه است که عقد کرده ام. یک ماه دیگر با همسرم عازم سفر حج عمره هستیم. آیا برقراری رابطه جنسی در طول سفر حرام است؟ لطفا توضیح دهید که تا چه حد می توانیم رابطه داشته باشیم؟


به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله مکارم شیرازی

در عمره مفرده پس از اتمام اعمال و بجا آوردن طواف و نماز نساء و خارج شده از احرام  می‌توان با همسر خود رابطه جنسی داشته و هیچ محدودیتی هم ندارد

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

با سلام و احترام یک سوال اینجانب مدیر فرهنگی دانشگاه علوم پزشکی قم هستم چند روز گذشته کلاس مهارت های ارتباطی همسران برای زوج های جوان برگزار نمودیم در این کلاس ها در زمینه مباحث جنسی ازاستادی دعوت شده بود که ایشان در ضمن کلاس از شیوه های پوزیشن جنسی به صورت فیلم انیمیشن و عکس های پوزیشن استفاده نمودند که مورد اعتراض همکاران اینجانب شد حال می خواستم بدانم آیا استفاده از فیلم انیمیشن جنسی به جهت آموزش از نظر شرعی اشکال دارد یا خیر؟؟


به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

پخش هر گونه عکس و فیلم های مهیج به هر منظوری که باشد حرام است

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

ایا لیسیدن الت تناسلی زنان حرام است ؟


به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
اشکالی ندارد

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

سلام.با توجه به اینکه به سوال قبلی ام جواب نداده اید.خواستم بدانم چرا کردن از پشت حرام است؟آیا اصلا حرام است؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
آمیزش از راه مقعد کراهت شدید دارد ولی اگر موجب آزار و اذیت زن و یا صدماتی به او می شود حرام است

 

آیت الله خمینی

نام مرجع تقلید :

سلام 
ساک ازنظر شرعی چه حکمی دارد

به نام خدا
طبق فتوای
امام خمینی
اشکالی ندارد

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

سلام ببخشید من با یکی عقد موقت کرده بودم ولی عقدم رو چند روزه که بخشیدم حالا چطوری میتونم با همون دختر دوباره عقد کنم


به نام خدا
لطفاً موارد زیر را مشخص فرمایید
در ازدواج اولی دختر باکره بوده یا نه؟
 ازدواج اولی با اذن پدر او صورت گرفته یا نه؟
 اکنون آن دختر باکره است یا نه
؟

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

سلام
شش ماه عقدکردیم وهفته یکبارباهمسرم هستم اما اجازه دخول به خاطربچه دارشدن نمیدهدبرای من هم زجرآوره که ازراه روپوستی این کارروبکنم ایاازطریق مقعدمیشه این کارروبکنم. یک راه حل میخواستم

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
آمیرش از راه مقعد اگر بدون رضایت همسر باشد حرام و اگر با رضایت او باشد کراهت شدید دار

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

سلام..ببخشید اگر یک آقایی با خانوم خود در دوران عقد زناشویی کند ...یعنی در دوران نامزدی.... بعد وقتی در همون دوران بخاطر بهانه های الکی خود بخاد نامزدش را طلاق دهد ..و آقا زیر کاری که کرده بزند و بگوید کار اونبوده و تا آخر هم پای حرفاش بمونه ...آیا گناه این آقا کبیره است؟ و عذابش را تو این دنیا میبیند ؟

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
این آقا ضامن این دختر بوده و باید مهریه او را به طور کامل پرداخت نماید و با توجه به این که آبروی دختر را برده مسلماً مرتکب گناه کبیره شده و مستوجب کیفر شدید است و طبق قانون الهی هر عملی که انسان مرتکب شود عکس المعلی برای او در این دنیا و جهان آخرت دارد

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

سلام من تازه ازدواج کردم و همسرم از نزدیکی چیزی نمیدونه و نمیدونه باید چیکار کنه که لذت ببره .آیا میشه از این فیلم استفاده کرده

 
به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
دیدن فیلم های مستهجن حرام است

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

سلام.ببخشید خواستم ببینم خوردن آلت مرد و زن برای همسرانشان چه حکمی دارد


به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
اشکالی ندارد

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

یه طلبه به من درخواست محرمیت کرده ولی من هنوز باکره ام و گفته میتونی با توجه به فتوای آیت الله روحانی بدون اجازه پدر عقد موقت بشیم.من چند مدتی با این آقا عقد موقت بودم میخواستم بدونم آیا گناهکارم؟این آقا باز هم به من درخواست محرمیت میده آیا اصلا اینکار درسته؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
اگر مرجع تقلید شما اذن پدر برای ازدواج دختر باکره را لازم می داند نمی توانید بدون اذن پدر ازدواج کنید
لازم به توضیح است اگر یکی از مراجع تقلید دختر و یا پسر اذن پدر را در ازدواج دختر باکره را ضروری بدانند باز باید اذن پدر گرفته شود

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام
حکم دیدن عورتین زن توسط کسی غیر از همسر(هم جنس ) چیست؟آیا گناه است؟

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی و تمامی مراجع
دیدن عورتین انسان توسط غیر همسر (مگر در مواقع ضرورت و غیر قابل اجتناب) حرام است

 


 

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام.میدونم که اب منی نجسه ولی تو سایت یک دکتر خوندم خوردن اب منی همسر اشکالی نداره.خوردن اب منی زن و شوهر برای یکدیگر چه حکمی دارد؟


به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی و تمامی مراجع
خوردن هر چیز نجس از جمله منی حرام است و فرقی ندارد که متعلق به همسر باشد یا غیر همسر


 

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

سلام خدمت شما....من این سوال در هفته گذشته پرسیدم ولی شما فقط به یه سوال جواب دادین و این سوال رو جا انداختید....که من دوباره از شما میپرسم و خواهشا جواب دهید....اینکه من دختری باکره و نوع پرده من حلقوی هست....من مدتی با یه آقایی نامزد( عقد) بودم وبعد جدا شدم....در دوران نامزدی نامزدم انگشت خود را درون واژن من میکرد و لی هیچ علایمی از پارگی نبود چون بعدا متوجه شدم نوع پرده من حلقوی بوده و دوباره به حالت اول برمیگردد... حتی اگر دخول صورت بگیرد میگویند پارگی صورت نمیگیرد و هیچ خونی نمی آید.....میخواستم بدونم در این حالت و در حال حاظرباز هم من دختری باکره به حساب می آیم...لطفا واضح و دقیق به سوالم جواب دهید.... به پزشک قانونی هم رفتم گفتند باکره هستی.....میخواستم از لحاظ شرعی بدونم که باکره هستم یا نه.....ممنون

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
شما کماکان باکره محسوب می شوید و باید برای ازدواج های بعدی اذن پدر را داشته باشید

 

آیت الله سیستانی

نام مرجع تقلید :

حکم خواندن مطالب جنسی و دیدن فیلم های آموزشی برای مجردها چیست؟


به نام خدا
طبق فتوای آیه الله سیستانی
خواندن مطالب تحریک آمیز جنسی اگر مطمئن باشید که به گناه نمی افتید اشکالی ندارد ولی دیدن فیلم ها و عکس های جنسی حرام است

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام
من یه مدت با پسری دوست و صیغه بودم البته خودمون صیغه رو خونده بودیم(هیچ رابطه ای با هم نداشتیم فقط چون من معتقدم این کارو کردیم),قبل از اینکه مدت صیغه تموم بشه برام خواستگار اومد واسه همین من از ش خواستم مدت باقیمانده را ببخشد و اون هم اس ام اس داد و گفت بخشید.بعدم زنگ زد و یه جمله عربی خوند که یادم نیست چی بود اما کلمه طلاق توش بود.بعد من با خواستگارم صیغه کردم .می خوام بدونم ایا صیغه ام با اون پسر باطل شده یا نه؟می ترسم اگه باطل نشده باشه نامزدیم مشکل داشته باشه.ازتون یک خواهشی هم داشتم که این موضوع تو پروندم ثبت نشه.نمی خوام یک زمانی همسرم این موضوع رو بفهمه.ممنون از راهنماییتون

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
اگر ازدواج موقت (صیغه محرمیت) بین شما با اجازه پدرتان بوده و رابطه جنسی (دخول) نداشته اید به محض این که پسر مابقی مدت صیغه را ببخشد دیگر لازم نیست عده طلاق نگه دارید. ولی اگر ازدواج تان بدون اذن پدر بوده است این ازدواج از پایه و اساس باطل است و طبیعتاً نگه داشتن عده معنایی ندارد و اگر هم دخول صورت گرفته است باید عده طلاق را نگه دارید

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

با سلام و خسته نباشید در استفتائات و رساله ها هست که در صورت حیض غسل جنابت باطل است اگر خانم توسط همسرش تحریک شود و به ارگاسم برسد و یا دخول از پشت داشته باشد در این صورت غسل جنابت نمی تواند بکند یعتی کلیه کارهای او تا قبل از انجام غسل مکرو ه است آیا راه دیگری برای جلوگیری از آن نیست ؟ از طرفی هم اطاعت امر همسر در بحث جنسی واجب است حال این خانم جه راهی را باید انتخاب کند راه مکروه شدن کل اعمال در شش یا هفت روز دوران حیض یا عدم تبعیت از همسر؟؟؟

به نام خدا
طبق نظر دفتر
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
توصیه می شود در هنگام ورود اوقات نمازها سجاده ای پهن کرده و مشغول خواندن قرآن و دعا شوید. این کار برای تمام مدت دوران قاعده گی (چه جنب شده باشید و چه نباشید) توصیه می شود

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

اپیلاسیون موهای زاید(تمام قسمت های بدن) در آرایشگاه ها چه حکمی دارد؟آیا اگر کسی غیر از همسر تمامی بدنمان را ببیند گناه است؟

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
در صورتی که برای بدن ضرر نداشته باشد و  گناه و معصیتی
بر آن مترتب نباشد اشکال ندارد و هیچ کس غیر از همسر (مگر در مواقع ضرورت) حق دیدن عورتین انسان را ندارد. دیدن سایر قسمت های بدن توسط هم جنس اگر موجب تحریک نشده و مفسده ای به همراه نداشته باشد اشکالی ندارد

 

آیت الله مکارم شیرازی

نام مرجع تقلید :

با سلام،بنده دختری 32 ساله هستم که با وچود داشتن شرایط مناسب تا کنون خواستگاران چندانی نداشته ام و با وحود اینکه آدم مغتقدی هستم گاهی محبور به خود ارضایی از روی لباس می شوم.اولا کمکم کنید این غمل زشت را ترک کنم وثانیا می خواستم بدانم بغد از این عمل وقتی بدنم کمی مرطوب سده و ضربان قلبم بالا رقته و انقباضات مکرر دارم باید غسل کنم و اگر همینطوری نماز بخوانم باطل است؟

به نام خدا
طبق فتوای آیه الله مکارم شیرازی
برای اجتناب از عمل شنیع خود ارضایی چند راه کار توصیه می شود
یک- از پرخوری بپرهیزید و معده تان هیچگاه کاملاً پر نباشد
 دو- استفاده از غذاهای محرک و پرانرژی را ترک و یا محدود کنید. سه- سعی کنید هیچگاه تنها نباشید و با خود خلوت نکنید
چهار- تا کاملاً خواب آلوده نشده اید به رختخواب نروید و در اتاق جداگانه نخوابید
پنج- عنان افکار خود را در اختیار بگیرید و نگذارید به هر کجا که
 می خواهد برود
شش- از دیدن صحنه های تحریک آمیز و از خواندن و شنیدن این گونه مطالب شدیداً بپرهیزید
 هفت- روزه گرفتن روش بسیار مناسبی برای تسلط بر نفس و در نتیجه تقویت اراده جهت ترک اعمال ناشایست است
هشت-  علاوه بر خواندن نمازهای واجب، خواندن قرآن و ادعیه و نماز شب در ترک اعمال و عادات بد موثر است
نه- نذر کنید تا در صورت ارتکاب این عمل کار سنگینی را انجام دهید
ده- ورزش را جزء برنامه های لاینفک زندگی روزمره خود قرار دهید. یازده- از خداوند کمک بگیرید و برای بر طرف شده این عادت، بسیار زیاد دعا کنید
و اما در مورد سوال تان باید عرض شود که زن به دو صورت جنب
 می شود
یکی از راه دخول آلت تناسلی مرد در آلت تناسلی و یا مقعد او
و دیگری همزمان با رسیدن به اوج لذت جنسی مایعی از او خارج شود

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

سلام... دو سوال خدمتتون داشتم اول اینکه من حدود یک سال پیش از شخصی که باهاش عقد بودم و به قول معروف نامزد جدا شدم...من در دوران نامزدی با او رابطه از راه مقعد داشتم...ولی هنوز باکره هستم...میخواستم بدونم که آیا در این شرایط من میتوانم با مردی بدون اذن پدر صیغه موقت شوم .....و دیگری اینکه من نوع پرده حلقوی هستم....که میگویند اگر رابطه صورت بگیره و یا انگشت به داخل واژن شود...پارگی صورت نمیگیرد و دوباره به صورت اول در میآید....آیا در این صورت باز هم یه دختر باکره به حساب می آیم؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
تا هنگامی که بکارت دختر توسط همسر شرعی او برداشته نشده آن دختر باکره محسوب شده و برای ازدواج (به هر تعداد که باشد) باید از پدر خود اجازه بگیرد

 

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

سلام
من شنیدم که آیت الله خامنه ای خوردن آلت مرد را بدون اشکال می دانند ولی خوردن مایعی که قبل از منی بیرون میآید و پاک هم هست را حرام میدانند آیا این واقعا حرام میباشد؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

اگر جزء خبائث محسوب شده و غالب مردم آن را بد و خبیث بدانند خوردن آن حرام است

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

با سلام
اینجانب به تارکی ازدواج کرده ام نظر شرع در مورد سکس دهانی
؟Oral Sex

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

اشکالی ندارد

 

آیت الله وحید خراسانی

نام مرجع تقلید :

باسلام و وقت بخیر در صورت تمام نشدن اذان ایا شروع نماز مشکل ندارد

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله وحید خراسانی

اگر یقین داشته باشید که وقت نماز رسیده است نیازی به صبر کردن برای تمام شدن اذان نیست

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

من و همسرم 2 سال از ازدواجمون میگذره
همسرم قبل از ازدواج با دختری رابطه عاشقانه داشته به مدت 4 سال که رابطه جنسی هم داشتند که من بعد عقد متوجه شدم اون دختر توسط همسر من بکارتش رو از دست داده. خانواده همسرم با ازدواج اونا مخالف بودن به همین علت عشق اونا سرانجامی نداشته. شوهرم اهل نماز و روزه هست و میگه الان دچار عذاب وجدان هست و امام جماعت محل بهش گفته تو باید هزینه عمل بکارت اون دختر رو میدادی هر چند همسرم همون موقع بهدختر این پیشنهاد رومیده اما اون قبول نمیکنه و به همسرم میگه من تو رو بخشیدم امامادرترو هرگز نمیبخشم
حالا باید چکار کنیم به همسرم اطمینان دارم امادلم نمیخوات با گذشته ارتباط برقرار کنه همیشه متوجه استغفارش سر نمازاش هستم اما نمیدونم باید چکار کنم

 

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

ایشان گناه کبیره سنگینی مرتکب شده اند و باید با دل و زبان استغفار نموده و واقعاً پشیمان باشند تا انشاء الله توبه شان مورد قبول قرار گیرد. ولی از بابت ازاله بکارت دختر دینی به عهده ایشان نیست

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

جماع، دو بار پشت سر هم به فاصله نیم ساعت یا چند ساعت، بدون انجام قسل اشکال شرعی دارد؟
قبل از قسل جنابت خوردن و آشامیدن اشکال شرعی دارد؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

هر دو مورد مکروه است ولی حرام نیست و بهتر است از انجام دادن آن‌ها پرهیز شود

 

آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری

نام مرجع تقلید :

اگر در دوره عادت ماهایانه با همسرم نزدیکی انجام داده و دخول انجام شده باشد ، حکمش چیست ؟ در صورت داشتن کفاره مقدار آن چقدر است ؟ و کلیه کفاره برای هر دو نفر است یا باید تک تک پرداخت کنند ؟

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری و امام خمینی  - ره


 اگر روزهای حیض زن به سه قسمت تقسیم شود و مرد در قسمت اول آن با زن خود در قُبل (واژن) جماع کند بنابر احتیاط واجب باید هیجده نخود طلا کفاره به فقیر بدهد و اگر در قسمت دوم جماع کند 9 نخود و اگر در قسمت سوم جماع کند باید 4 نخود و نیم بدهد. مثلاً زنی که شش روز حیض می‌شود اگر شوهرش در شب یا روز اول و دوم با او جماع کند باید 18 نخود  طلا بدهد و در شب و روز سوم و چهارم 9 نخود طلا و در شب و روز پنجم و ششم چهارو نیم نخود طلا بدهد
 

* دخول در دُبر (مقعد) زن حائض، کفاره ندارد.

 * لازم نیست طلاى کفاره را از طلاى سکه ‏دار بدهد، ولى اگر بخواهد قیمت آن را بدهد، باید قیمت‏ سکه‏ دار بدهد.

 * اگر قیمت طلا در وقتى که جماع کرده با وقتى که می خواهد به فقیر بدهد فرق کرده باشد، باید قیمت وقتى را که می خواهد به فقیر بدهد حساب کند.

 * اگر کسى هم در قسمت اول و هم در قسمت دوم و هم در قسمت‏ سوم حیض، بازن خود جماع کند، باید هر سه کفاره را که روى هم سى و یک نخود و نیم می شود بدهد.

 * اگر انسان بعد از آنکه در حال حیض جماع کرده و کفاره آن را داده دوباره جماع کند واجب است باز هم کفاره بدهد.

 * اگر با زن حائض چند مرتبه جماع کند و در بین آن کفاره ندهد، احتیاط واجب آن است که براى هر جماع یک کفاره بدهد.

 * اگر مرد در حال جماع بفهمد زن حائض شده، باید فورا از او جدا شود. واگر جدا نشود، بنابر احتیاط واجب باید کفاره بدهد.

 * اگر مرد با زن حائض زنا کند یا با زن حائض نامحرمى به گمان اینکه عیال خود او است جماع نماید، احتیاط واجب آن است که کفاره بدهد.

 * کسى که نمى‏تواند کفاره بدهد، بهتر آن است که صدقه ‏اى به فقیر بدهد. و اگر نمی تواند، بنابر احتیاط واجب باید استغفار کند، و هر وقت توانست باید کفاره بدهد.

* پرداخت کفاره به عهده مرد است

 

 

 مرجع تقلید : آیت الله جواد آملی

پرسش

 

در چه زمانی میگویندبرای خانم ها دخول انجام شده ؟آیا کسی که هنوز دختر است و در دوران .عقد هست و دخولی انجام میشه،جزو دخول حساب میشه و باید غسل کند؟
نام مرجع من اینجا نیست و همین طوری در پایین یک مرجع را انتخاب کردم.مرجع من آیت الله جوادی آملی هستند

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای تمامی مراجع و از جمله آیة الله جوادی آملی
هرگاه آلت مرد بیش از حد ختنه‌گاه وارد آلت تناسلی زن و یا مقعد او شود بر هر دو نفر غسل جنابت واجب می‌شود و اگر کمتر از این وارد شود غسل واجب نیست

 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری )

پرسش

 

با سلام خانوم بنده میخواهد بداند چه موقع غسل بر او واجب میشودهنگام تحریک کردن او و خیس شدن آیا غسل بر او واجب شده آیا برای روزه مشکلی دارد

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
هرگاه آلت مرد  بیش از حد ختنه‌گاه وارد آلت تناسلی زن و یا مقعد او شود بر هر دو نفر غسل جنابت واجب می‌شود. اگر به غیر دخول و با مالش و ... حالت لرزش و سست شدن بدن همراه با خروج مایع از آلت تناسلی زن حادث شود باز غسل جنابت واجب است. ولی اگر حالت لرزش و سست شدن بدن بدون خروج مایع از آلت تناسلی باشد و یا خروج مایع بدون حالت سست شدن و لرزش باشد غسل جنابت واجب نیست و برای روزه هم مشکلی به وجود نمی‌آورد. خیس شدن تنها بدون لرزش و سستی بدن نیز باعث وجوب غسل جنابت نمی‌شود

 

 مرجع تقلید : مکارم شیرازی

2479

کد عضویت کاربر ارسال کننده پرسش

پرسش

 

با توجه به اینکه من و همسرم عروسی نکردیم وعقددائم هستیم وبیش از4 ماه نزدیکی با همسر دائم حرام است آیا منظور از نزدیکی همان دخول است و نیاز ب پاره شدن پرده بکارت دارد لطفا بیشترتوضیح دهید

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله مکارم شیرازی
با توجه به این که شما در دوران عقد بوده و نفقه زن توسط شما پرداخت نمی‌شود بنابراین تمکین ایشان از شما واجب نبوده و به همین دلیل در صورت عدم رابطه جنسی هیچ گونه گناهی مرتکب نشده‌اید. ضمناً در دوران زندگی مشترک هم در صورتی که زن راضی به عدم رابطه جنسی باشد (حتی اگر بیش از چهار ماه و ده روز  هم طول بکشد) باز گناهی متوجه مرد نیست

 

 مرجع تقلید : آیت الله خمینی

پرسش

 

سلام. من خانم 24 ساله و متاهل میباشم. 2 تا سوال از خدمتتون داشتم. اول اینکه آیا داخل کردن انگشت به مهبل(به منظور غیر لذت) باعث واجب شدن غسل جنابت مشه؟
دوم اینکه در ماه مبارک رمضان که نزدیکی زن و شوهر قبل اذان حرامه ,ایا اگر زوجین روزه نباشن باز هم نزدیکی قبل اذان حرامه؟

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای
امام خمینی
پاسخ هر دو سوال شما منفی است

 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری )

پرسش

 

با سلام، از لحاظ شرعی چه شب هایی و چه مواقعی برای نزدیکی با همسر مناسب است؟ آیا در غیر این ایام شرعی نزدیکی کردن حرام است؟ نزدیکی کرددن در شب ها و ایام اعیاد و تولد ائمه حرام است؟

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
برای این که بدانید چه شب‌هایی نزدیکی مناسب است (مخصوصاً اگر قصد بچه‌دار شدن دارید) توصیه می‌شود به کتاب حلیة‌المتقین مرحوم علامه مجلسی مراجعه فرمایید (چون طولانی است). لازم به ذکر است تنها در ایام عادت ماهیانه،دوران نفاس، روزهای ماه مبارک رمضان، در صورت نذر و عهد و قسم (آن هم باشرایطی) و یا این که نزدیکی برای همسر و یا جنین داخل رحم خطر جانی داشته و یا مضر باشد نزدیکی با هممسر حرام است و در بقیه زمان‌ها نهایتاً کراهت شدید داشته و در صورت حاملگی مشکلاتی را برای فرزند به وجود می‌آورد

 

 مرجع تقلید : آیت الله صافی گلپایگانی

پرسش

 

با عرض سلام و خسته نباشید ایا خوردن آلت زن و شوهر در دوران نامزدی اشکال دارد؟

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله صافی گلپایگانی
در صورتی که مایع‌های خروجی از آلت تناسلی زن و مرد خورده نشود اشکال ندارد

 

 مرجع تقلید : آیت الله سیستانی

پرسش

 

می توانم ضمن معاشقه با همسرم بدون دخول خود را ارضا نمایم .لازم به توضیح است گاهی اوقات همسرم مایل به ارضا کردن من نیست

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای
آیت الله سیستانی
شما خودتان نمی‌توانید اقدام به خود ارضایی بکنید چون استمناء در هر صورت حرام است. این کار باید توسط همسرتان صورت بگیرد

 
 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری )

پرسش

 

با سلام-در هنگام لیسیدن واژن زن توسط شوهر وی چشم مرد به درون واژن زن می افتد آیا این نگاه کردن به واژن زن در هنگام لیسیدن واژن از نظر شرعی حرام است؟آیا به لحاظ شرعی عواقبی برای زن و مرد و فرزندی که از آنان متولد می شود ندارد؟آیا باید مرد در هنگام لیسیدن واژن زن چشمان خود را ببندد تا واژن همسر خود را نبیند؟لطفا"مرا راهنمایی کنید. با تشکر

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
طبق احادیث وارده نگاه کردن به آلت تناسلی زن هنگام نزدیکی (در صورت بوجود آمدن فرزند) موجب نابینا شدن او می‌شود و در نتیجه مکروه است ولی حرام نیست

 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری)

پرسش

 

با عرض سلام
اینجانب 27 ساله و همسرم 23 ساله، سوالی که دارم این هست که ، برای پیش نوازی قبل از دخول اگه همسرم بدن خودش، از قبیل واژن وسینه ها و ... رو لمس کنه و مالش بده و یا ببوسه ، که با اینکار میل جنسی خودش و من رو بیشتر کنه و آمادگی هر دومون بیشتر بشه از لحاظ شرعی مشکلی ایجاد نمی کنه؟لطفا جواب رو کامل تشریح کنید
با تشکر

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
اگه منجر به خود ارضایی نشود اشکال ندارد

 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری)

پرسش

 

با سلام.خواهر زنی دارم حدود2 سال است که طلاق گرفته ایا میتوانم او راصیغه کنم

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
در صورتی که همسر شما در قید حیات بوده و یا در عده طلاق شما باشد حرام است

 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری)

پرسش

 

با سلام، آیا صحبت کردن زن و شوهر و گفتن جملات عاشقانه به همدیگر هنگام سکس ، به لحاظ شرعی اشکالی دارد؟

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
خیر

 

 مرجع تقلید : آیت الله خامنه ای ( مقام معظم رهبری)

پرسش

 

با سلام
با همسرم عقدم . سوالم اینه که وقتی با هم معاشقه می کنیم یا بازی یا هر چی بدون ارتباط جنسی ترشحات بدن زن در این حالت پاک است. در چه صورتی با توجه به اینکه هنوز عروسی نکردم نیاز به غسل جنابت می باشد؟

 

پاسخ

 

به نام خدا
طبق فتوای آیت الله خامنه ای - مقام معظم رهبری
خیر

با تشکر از آقای حجازی مسئول بخش رسیدگی به سوالات شرعی کاربران عضو پایگاه اطلاع رسانی تنظیم خانواده

توجه : در قسمت نظرات به سوالات ترتیب اثر داده نمیشود

 

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد