ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج
ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج

حکم جنب شدن در ماه رمضان


حکم جنب شدن در ماه رمضان

آیا جنب شدن روزه را باطل می کند

آیا محتلم شدن موجب باطل شدن روزه میشود؟
احتلام شبانه جزو موارد بطلان روزه محسوب نمیشود اما استمناع ( خودارضایی ) که از روی اختیار انسان است صد در صد روزه را باطل میکند.
 محتلم شدن روزه را باطل نمیکند
اگر کسی بعد از نماز صبح محتلم شود، روزه اش صحیح است و برای غسل وقت خاصی نیست؛ فقط باید بگونه ای غسل کند که نماز ظهر و عصرش قضا نشود. 

حکم محتلم شدن ( جنب شدن ) در ماه رمضان

پرسش:   اگر انسان در بین روز در ماه رمضان جنب شود باید همان موقع غسل کند؟

پاسخ:   کسى که در روز ماه رمضان محتلم شود از جهت روزه دار بودن لازم نیست غسل کند، بنابراین که اگر نماز ظهر و عصر را خوانده و بعد از ظهر محتلم شده است، لازم نیست تا قبل از مغرب غسل کند، ولى اگر نماز ظهر و عصر را نخوانده باشد باید براى نماز غسل کند

________________________________________
پرسش:  اگر کسی بعد از نماز صبح در خواب محتلم شود چه باید کند؟
پاسخ:  اگر برای روزه‏دار چنین اتفاقی بیتفد روزه‏اش صحیح است ولی باید برای نماز غسل یا تیمم کند  (رساله امام(ره) مسأله ۱۵۹۰ و ۱۶۱۹)
________________________________________
پرسش:  اگر کسی بداند اگر بخوابد چه شک داشته باشد چه یقین که محتلم می شود حکم روزه اش چیست.؟

پاسخ:  خوابیدن اشکال ندارد و فرضا اگر محتلم شد باید به وظیفه خود عمل نماید یعنی اگر قبل از اذان صبح است باید غسل کند و اگر وقت تنگ است بدل از غسل تیمم نماید و اما اگر در روز محتلم شود لازم نیست فورا غسل کند بلکه می تواند تا وقتی که برای نماز وقت تنگ نشده است غسل را تأخیر بیندازد.

_______________________________________

پرسش:  اگر مکلف در شب ماه مبارک رمضان قبل از اذان صبح از خواب بیدار شود و ببیند که محتلم گردیده است و به سبب مشکلاتی از قبیل سرد بودن آب یا حیا یا تنگی وقت غسل و تیمم نکرد، روزه‏اش چگونه است؟ اگر روزه‏اش صحیح نیست، آیا باید کفاره بدهد؟ مقدار کفاره را ذکر کنید.

 پاسخ:  اگر جنب عمداً و بدون عذر شرعی تا اذان صبح غسل نکند یا اگر وظیفه او تیمم است، عمداً تیمم ننماید، روزه‏اش باطل است و باید کفاره بدهد. مقدار کفاره او این است که یا باید دو ماه روزه بگیرد که‏ توضیح المسائل مراجع، ج ۱، مسئله ۱۶۱۹٫

   مسئله ۱۶۵۸٫

 لااقل ۳۱ روز آن پی در پی باشد و یا شصت مسکین را اطعام کند؛ یعنی به شصت مسکین حداقل ۷۵۰ گرم گندم یا جو یا برنج یا خرما بدهد.

  همان، مسئله ۱۶۶۰٫

 اگر برای تیمم وقت ندارد، مثلاً موقع اذان صبح است و اذان شروع شده است، روزه‏اش بدون غسل و تیمم صحیح است، در صورتی که در غسل یا تیمم کوتاهی نکرده باشد.

____________________________________
پرسش:  در یکی از شب‏های ماه مبارک رمضان نزدیک اذان صبح بیدار شدم، در حالی که جنب شده بودم و شدیداً تحت فشار ادرار بودم. به دست شویی رفتم. در آن اذان صبح شروع شد. این در صورتی بود که نه فرصت غسل کردن داشتم و نه فرصت تیمم. در هر صورت آن روز را روزه گرفتم. آیا روزه من صحیح است؟

 پاسخ:

با توجه به این که فرصت غسل و فرصت تیمم نداشته‏اید، روزه آن روز صحیح است و قضا و کفاره ندارد.

  توضیح المسائل مراجع، ج ۱، مسئله ۱۶۹۱

___________________________________________

پرسش:  به علت کم رویی شبی نتوانستم غسل جنابت بکنم , لذا عمدا یک روز ماه رمضان را روزه نگرفتم , قضای آن و کفاره آن چگونه است ؟

 پاسخ:  وظیفه شرعی شما انجام غسل جنابت بود ولی میتوانستید صبر کنید تا وقت تنگ شود و برای غسل وقت کافی نباشد و در آنصورت تیمم بدل از غسل جنابت می‏کردید و بعدا غسل  به جای می‏آوردید و هر چند که بخاطر تاخیر در غسل کردن مرتکب گناه شده اید ولی روزه شما هم صحیح بود. ولی اگر عمدا غسل نکرده‏اید و یا تیمم نکرده‏اید باید قضای آن روزه را بگیرید و کفاره آن را بدهید.

کفاره آن عبارت است از شصت روز روزه گرفتن که ۳۱ روز آن باید پشت سرهم باشد و یا شصت مسکین طعام بدهید که به هرمسکین یک مد طعام (۷۵۰ گرم گندم یا آرد و …) داده شود. اگر هم‏اکنون توان ادای کفاره را ندارید هرگاه توانستید ولوتدریجا آن را بپردازید.

 

خودارضایی موجب باطل شدن روزه می شود

خود ارضائى یعنی انسان باخود کارى کند که منى از او بیرون آید. ((بیرون آوردن منى با خود ارضائى, لمس کردن, بوسیدن و مانند آنها از کارهایى که مقصود او از آن کارها بیرون آمدن منى باشد, بلکه اگر قصد هم نکرده باشد ولى معمولاً با این نوع کارها منى خارج مى شود, روزه را باطل مى کند

منابع:  pasokhgoo.ir- bashiran.ir

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد