ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج
ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئی

آموزش رابطه جنسی و بررسی مسائل زناشوئی و ازدواج

اختلال هویت جنسی و درمان

اختلال هویت جنسی و درمان

هویت جنسی و اختلال هویت جنسی ( ترانس سکشوال)
هویت جنسی چیست ؟
به احساس زنانگی یا مردانگی هر فرد از خودش، هویت جنسی گفته می شود.به عبارت دیگر ، اعتقاد درونی شخص به این مسئله که او فردی مونث یا مذکر، دو سوگرا یا خنثی.
 

نقش جنسی چگونه رفتاری است؟

به گفته یکی از روان شناسان، نقش جنسی نقش جنسی رفتار و نمایی است از آنچه در فرهنگ اجتماعی «زنی و زن بودن» یا «مردی و مرد بودن» به شمار می آید، که می توان آن را درک فرد از نقش اجتماعی زنانه یا مردانه ای که به عهده دارد نیز تلقی نمود.
هویت جنسی حاصل ترکیب سه عامل بیولوژیک، زیستی- روانی و واکنش های روانی نسبت به محیط، مخصوصا آثار و مفاهیم مربوط به والدین و دیدگاههای اجتماعی است.
 

اختلال هویت جنسی

 
اختلال هویت جنسی به معنای احساس عدم رضایت مستمر فرد از جنسیت خود و احساس تعلق به جنس مخالف بوده و " ترانس سکسوالیزم" نیز به معنای تمایل فرد دارای اختلال هویت جنسی به تغییر جنسیت خود است.
اختلال هویت جنسی از سالهای گذشته جزء اختلالات روانپزشکی محسوب شده و بر یکی از محوری ترین مفاهیم وجودی انسان یعنی "جنسیت" تمرکز دارد و رنج بی پایانی را برمبتلایان وارد می‌کند.
انسانی که در بهت و گیجی در مورد زن یا مرد بودن خود دچار ابهام و تعارض است و احساس و تفکر خود را مغایر با وضعیت جسمانی خود می‌بیند طبیعی است که از سالها ی اولیه زندگی با محیط پیرامون خود در تعارض بوده و در تعامل با خانواده، مدرسه و جامعه دچار مشکلات فراوانی باشد و جامعه نیز بعلت عدم آگاهی و شناخت صحیح بر چنین فردی بر چسب انحراف زده و زمینه انزوای وی را فراهم می سازد.

اختلال هویت جنسی چیست ؟

اختلال هویت جنسی (Gender Identity Disorder) به وضعیتی اطلاق می‌شود که در آن فرد به طور مستمر و پایدار از جنسیت بیولوژیک خود ناراضی است و تمایل یا اصرار بر متعلق بودن به جنس مقابل را دارد.
ترانس سکسوئل( Transsexual T.S) نیز به گروهی از مبتلایان به اختلال هویت جنسی گفته می شود که پیوسته در صدد کسب خصوصیات ظاهری و آناتومیک جنس مخالف خود و رهایی از خصوصیات جنسی آناتومیک خود هستند.
شایان ذکر است؛ سازمان بهزیستی کشور با هدف ارتقاء کیفیت زندگی مبتلایان به اختلال هویت جنسی از طریق ارائه حمایتهای اجتماعی و روانشناختی و همچنین اطلاع رسانی و ارائه آموزش‌های مرتبط با این اختلال به مبتلایان، خانواده‌های آنان و جامعه، فعالیت‌های خود را پیگیری می‌کند.

نحوه پذیرش مبتلایان به اختلال هویت جنسی و ترانس سکسوئل به چرخه حمایت گری بهزیستی

افراد متقاضی جهت قرارگرفتن در چرخه حمایتگری سازمان بهزیستی و دریافت خدمات این سازمان می‌توانند با مراجعه به صورت خود معرف به مراکز مداخله در بحران‌های اجتماعی و یا معرفی از سوی سازمانها، نهادها، مراکز درمانی و… به مرکز مداخله در بحرانهای اجتماعی مراجعه کرده یا از طرف سازمانها و نهادهای دیگر، پزشکان، روانشناسان و غیره به این مراکز معرفی شوند.
همچنین الزامی است فرد پس از حضور در این مراکز خود را مبتلا به اختلالات فوق دانسته و یا از نظر فرد پذیرش دهنده احتمال اختلال در فرد وجود داشته باشد و به این ترتیب خواستار دریافت خدمات از مرکز باشد.
روند پذیرش مبتلایان به اختلال هویت جنسی و ترانس سکسوئل در مراکز بهزیستی
متقاضیان باید ابتدا فرم پذیرش را توسط مسئول پذیرش تکمیل و تشکیل پرونده دهند و سپس به سایر واحدهای تخصصی (روانشناسی،مددکاری) ارجاع و پس از پذیرش نیز، مراجعه کنندگان توسط تیم تخصصی مورد ارزیابی قرار می‌گیرند.

ارزیابی‌های روانشناختی

ارزیابی روانشناختی توسط روانشناسان از کلیه مراجعین دارای اختلال هویت جنسی یا افرادی که مشکوک به اختلالات فوق هستند انجام می گیرد و هدف از این ارزیابی‌ها بررسی وضعیت روانشناختی فعلی مراجعان از نظر وجود اختلال هویت جنسی و سایر اختلالات و علایم روانپزشکی همراه با آنان است.

ارزیابی‌های مددکاری اجتماعی و روانپزشکی

مددکار اجتماعی از طریق مصاحبه، مشاوره و... نسبت به ارزیابی فردی، خانوادگی و اجتماعی مراجعین اقدام می نماید و ارزیابی های روانپزشکی نیز در صورتی که مراجعین فاقد مدارک تشخیصی دال بر اختلال هویت جنسی باشند به منظور تشخیص دقیق تر صورت می‌گیرد.

ترخیص و پیگیری

پس از اتمام اقدامات تخصصی و آمادگی افراد برای بازگشت به زندگی اجتماعی با نظر تیم تخصصی فرد ترخیص و پس از آن مددکار اجتماعی موظف است به مدت یک سال حداقل 2 بار از وضعیت مراجعین ترخیص شده مطلع شده و سرکشی‌های لازم را انجام دهد و طی گزارشی وضعیت فرد را به تیم تخصصی اطلاع دهد تا در صورت نیاز به ارائه خدمات مکمل، این خدمات نیز به فرد ارائه خواهد شد.
 
نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد