برزخ نوجوانی و طوفان جنسی
نویسنده : علی اقلیدینژاد
در میان دورانهای مختلف حیات انسان، دوره بلوغ و آغاز حیات جنسی از مهمترین و بحرانیترین ایام زندگانی به شمار میرود . در همین دوران است که دگرگونیهای بسیاری در تواناییهای جسمی به وقوع میپیوندد و به همراه خویش بینشها و گرایشهای نوجوان را متحول میسازد . مولوی در ضمن بیانی گیرا این دوره را این گونه به شعر در میآورد:
و آن جوانی همچو باغ سبز و تر
میرساند بی دریغی بار و بر
چشمههای قوت و شهوت روان
سبز میگردد زمین تن بدان
خانه معمور و سقفش بس بلند
معتدل ارکان و بی تخلیط و بند (1)
با نظر به اهمیت این دوران، روان شناسان در یکصد ساله اخیر به تحقیقات دامنه داری دست زدهاند و هر کدام از زاویهای خاص به بازگشایی و تشریح این دوره پرداختهاند .
جالب استبدانیم قرن بیستم در کنار تمامی القاب و اسامی خویش، مانند: عصر فضا، اتم و عصر ارتباطات به «عصر شناسایی علمی نوجوانان» نیز ملقب شده است . (2) و این مطلب نشانگر پیچیدگی این دوران خاص میباشد . از این رو، برخورد سطحی با این مقوله جز باز خوردها و واکنشهای منفی به بار نخواهد آورد . از همین جا میتوان سنگینی رسالت مبلغان و مربیان را درک نمود; چرا که آنان میتوانند با شناسایی این مرحله حیاتی و ظریف، نقشهای مثبتتری در پرورش مخاطبان جوان و نوجوان خویش ایفا نمایند .
در این راستا، نوشتار حاضر سعی خواهد نمود، ضمن رعایت چکیده گویی و با تاکید بر حیات جنسی در دوران بلوغ، نکاتی را یادآوری نماید . بدیهی است کاوش بیشتر در این عرصه و شناخت همه جانبه دوران نوجوانی، نیازمند تلاش خوانندگان محترم و پیگیری مباحث ارائه شده در منابع اصلی میباشد .
آستانه حیات جنسی
آستانه زمانی حیات جنسی در کشورها و مناطق مختلف جهان متفاوت است و به عوامل اجتماعی، اقتصادی، جغرافیایی قومی و توارث بستگی دارد . (3) البته، باید توجه داشت که در مورد سن بلوغ بین کارشناسان اختلاف نظر است، اما بیشتر آنان بر این عقیدهاند که شروع بلوغ در دختران 9 - 16 سال و در پسرها 10 - 17 سالگی است . اما آنچه مورد توافق همگی است، بلوغ زودرس دختران نسبتبه پسران است . (4)
در هر حال، بلوغ در پسرها با ترشح هورمونهای جنسی آغاز میشود و مهمترین آنها تستوسترون است که موجب تغییرات بسیاری میگردد که در پایین به آنها اشاره میشود:
1.این هورمون بر توزیع موی بدن تاثیر گذاشته، رشد مو در ناحیه زهار، صورت، زیر بغل، قفسه سینه و پشت را موجب میشود .
2.در ابتدا صدای نوجوان را دورگه ساخته، سپس موجب بم شدن صدا میگردد .
3.ضخامت پوست را افزایش داده، با فعال ساختن غدد چربی موجب پدیدآوردن جوش غرور میشود .
4.به خاطر ترشح تستوسترون ضخامت و استقامت استخوانها افزایش مییابد و بدن عضلانی میگردد .
5.با شروع بلوغ و ترشح هورمون یاد شده، اندازه قسمتهای مختلف بدن، افزایش مییابد .
6.نیاز بدن به انرژی را تا 15% افزایش داده، رژیم غذایی را تغییر میدهد . (5)
امام صادق علیه السلام نیز در همین رابطه با گفتاری گویا به ارائه نشانههای بلوغ میپردازند و خطاب به مفضل میفرمایند: «فاذا ادرک و کان ذکرا طلع الشعر فی وجهه فکان ذلک علامة الذکر ... و عز الرجل التی یخرج به من حد الصبی و شبه النساء; (6) و آنگاه که طفل به مرز بلوغ میرسد، چنانچه پسر باشد، در صورتش مو میروید و این نشانه جنس مرد و خروج از دوران کودکی و شباهتبه زنان است .»
در دنباله این دوران در حدود 14 سالگی احتلام و انزالهای شبانه رخ میدهد و به مرور سرعت رشد کاهش یافته و در حدود 18 یا 19 سالگی متوقف میشود . در برخی روایات اسلامی نیز با اشاره به همین دوران، پایان رشد، 18 سالگی قرار داده شده است:
«عن ابی عبدالله علیه السلام فی قول الله - عزوجل - «فلما بلغ اشده واستوی» (7) قال: اشده ثمانی عشرة سنة واستوی التحی; (8) امام صادق علیه السلام در تفسیر آیه «فلما بلغ اشده واستوی» فرمودند: مراد از نیرومندی، رسیدن به هجده سالگی است و مقصود از «استوی» رویش مو بر صورت است .»
هویتیابی
نقش بلوغ تنها به جنبههای جنسی ختم نمیشود، بلکه از آنجا که دوران نوجوانی، زمان ساخت هویت و شخصیتیک فرد نیز محسوب میشود، بر آن نیز تاثیر میگذارد . این تاثیرها میتواند به صورت اختلالات شخصیتی ذیل جلوهگر شود:
الف) بدبینی: نوجوانان به هیچ کس اعتماد نداشته، دائما نگران آسیب دیدن و فریب خوردن از دیگران میباشند . در ذهن خود تهدیدهایی از طرف دیگران ترسیم میکنند و به دنبال آن موضع دفاعی میگیرند . زود عصبانی میشوند و به انتقاد یا پیشنهاد دیگران اهمیتی نمیدهند . مسائل کوچک را بزرگ میبینند و زندگی را بر خود و دیگران دشوار میسازند .
ب) شخصیت منزوی: کناره گیر، مردم گریز و اجتماعناپذیر میباشند، دوستان کمی دارند، بیتفاوت بوده، به ندرت به دنبال تفریح و حضور در فضاهای باز میروند .
ج) شخصیتبی ثبات: این گونه افراد قدرت مواجهه با مشکلات را ندارند . روابط ایشان سطحی و فاقد صمیمیت است و برای آینده خویش هدف مشخصی ندارند . این گونه اشخاص برای رسیدن به اهداف خویش از خشونت روی گردان نیستند و ممکن استبه انواع انحرافات اخلاقی و بزهکاری مبتلا شوند . (9) در بخشهای آینده به خوبی در خواهیم یافت که بین بافتشخصیتی و حیات جنسی رابطهای محکم وجود دارد . به عنوان مثال، برخی از انواع انحرافات جنسی سبب جامعه گریزی، انزوا یا شونتخواهد شد که در بحثهای آتی به آن خواهیم پرداخت .
رویش خرد و بلوغ جنسی
بلوغ جنسی و علائم آن نه تنها نشانگر رشد جسمی و جنسی نوجوان است، بلکه نشانی از تحول و تکامل در جنبههای روانی نیز هست . به همین دلیل، اغلب نوجوانان در سنین بین 12 تا 15 سالگی به نوعی بلوغ عقلی میرسند و مفاهیم مجرد و انتزاعی را درک میکنند و بسیاری از ارزشها و اصول اخلاقی را درمییابند . در ادامه این رشد، آنان در 15 تا 18 سالگی وارد مرحلهای جدیدتر میشوند و به فلسفه زندگی، بایدها و نبایدهای زندگی توجه مینمایند و به پرسشگری در این موارد میپردازند .
در همین دوران است که ضمن درک واقعیتها، بر آزادی خویش تاکید میکنند و خواستار آزادی در بسیاری از زمینهها میشوند . این مسئله از آنجا اهمیت مییابد که اگر نتوان در این دوران بین بلوغ عقلی و جنسی نوجوان رابطهای منطقی و درست پدید آورد، انحرافات، بزهکاری و اختلالات رفتاری و شخصیتی را در پی خواهد آورد . (10)
امیرمؤمنان نیز باتاکید بر همین هویت متضاد نوجوانان، دوره نوجوانی را عرصه پیکار خرد و حماقت میداند و میفرماید: «لا یزال العقل والحمق یتغالبان علی الرجل الی ثمانی عشر سنة فاذا بلغها غلب علیه اکثرهما فیه; (11) خرد و حماقت همواره و پیوسته تا 18 سالگی در جنگ و ستیز برای غلبه بر انساناند و آن گاه که به هجده سالگی برسد، از میان خرد و حماقت هرکدام که در جان نوجوان عمق بیشتری داشته باشد، پیروز این میدان خواهد بود .»
در همین رابطه روایات دیگری نیز وجود دارد که ضمن تاکید بر تفکیک بلوغ عقلانی و جنسی، بلوغ عقلی را تنها ملاک مهم در ارزشیابی از شخصیت نوجوان به حساب میآورند . از این میان، میتوان به روایتی از امام صادق علیه السلام اشاره نمود که میفرماید: «انقطاع یتم الیتیم بالاحتلام وهو اشده وان احتلم ولم یؤنس منه رشد وکان سفیها او ضعیفا فلیمسک عنه ولیه ماله; (12) یتیمی [کودکان بیسرپرست] با احتلام که همان نیرومندی بدن اوست [و نشانه بلوغ جنسی است] پایان میپذیرد . اما چنانچه با وجود احتلام، او به رشد [عقلی] نرسیده باشد و سفیه یا ضعیف باشد، سرپرست وی باید اموال او را [بازستانده،] نزد خویش نگه دارد .»
مراحل تمایلات جنسی
نوجوانی، دورهای انتقالی و نوعی برزخ میان کودکی و جوانی به شمار میرود . در این سن مسئله آفرین، نوجوان وارد حیات عاطفی خویش میشود و با رشد جنسی، احساس بیثباتی و عدم امنیت در وی تشدید میشود . زنگهای خطر آنگاه به صدا درمیآیند که والدین و مربیان به جای راهنماییهای مؤثر و کارگشا، تدابیری مبهم و گیج کننده را اتخاذ نمایند و به این وسیله نوجوان را در سرگردانی رها سازند . از این رو، مناسب استبا توجه به اهمیت مطلب، گذری هرچند کوتاه بر مراحل تمایلات عاطفی - جنسی در نوجوان داشته باشیم .
پیش از بررسی این مراحل، لازم استبدانیم نوجوان در آغاز این دوران احساس ناشناخته و مرموزی را در وجود خویش مییابد که با نوعی محبت و علاقه به دیگران آمیخته است . این احساس به پنج مرحله تقسیم میشود:
مرحله اول: توجه نوجوان به وضع بدن به ویژه دستگاه تناسلیاش معطوف میشود و این سرآغاز تمایلات جنسی او است .
مرحله دوم: در این مرحله توجه به امور جنسی با عاطفه و محبت همراه میشود و ماهیتی عاطفی به خود میگیرد .
مرحله سوم: علاقه به جنس مخالف در وی بیدار میشود . این علاقه ممکن استیک یا چند نفر را هدف قرار دهد .
مرحله چهارم: علاقه از چند نفر به یک نفر معطوف میگردد . این فرد ممکن است از لحاظ سنی مسنتر از نوجوان باشد .
مرحله پنجم: نوجوان تغییر عقیده داده، به فردی از جنس مخالف که همسن او باشد متوجه میشود . (13)
در واقع، نوجوان طی حیات جنسی خود دو نوع عشق را تجربه میکند: عشق عاطفی و عشق شهوانی . عشق عاطفی محبتی پاک میباشد و به دور از جنبههای جنسی با تمجید و تحسین توام است و نوجوان از اینکه این احساس را با مسائل جنسی لکهدار کند به شدت پرهیز دارد . به دنبال عشق عاطفی، عشق شهوانی سر میرسد که همراه با لذتهای جنسی میباشد . در این مرحله، نوجوان چنانچه ویژگیهای مطلوب خویش را در شخص مقابل ببیند، به ازدواج میاندیشد .
«موریس دبس» در تشریح این دوران میگوید: «دیر یا زود غریزه جنسی، به ویژه در پسران، تا سرحد وجدان نفوذ کرده، تحریکات شهوانی، همچون تصادم امواج با ساحل، شروع به مبارزه مینمایند . این غریزه آن گونه قدرتمند است که مرکز تاثیرگذاری برای تمام آرزوهای اعضای دیگر بدن میگردد . اما تاثیرات غیرمستقیم آن بسیار بیشتر است . وجود آن به کلی زندگانی عاطفی و تظاهرات محبتآمیز انسان را تحت تاثیر قرار میدهد . تا جایی که اگر در 13 یا 14 سالگی مکان محدودی را در عاطفه اشغال کرده باشد، سه یا چهار سال بعد، مالک اصلی آن میشود و آن گاه است که تمام تظاهرات محبتآمیز انسان از غریزه جنسی سرچشمه میگیرد .» (14)
با این وجود، باید توجه داشت که در این مرحله، چنانچه این علاقهمندیها در چارچوب شرع و قانون مهار نشوند، ممکن استبه مسئلهای پرمخاطره تبدیل شوند . به همین خاطر، مناسب است در سنین حساس بلوغ با تقویت اراده نوجوانان و ارائه آگاهیهای لازم آنان را به خویشتن داری و پیگیری فعالیتهای سالم تشویق نمود تا در این دوران پر اضطراب و خطرآفرین، در مسیری سالم و خداپسندانه گام بگذارند و به سلامت از طوفانهای جنسی بگذرند .
کجرویهای جنسی
وجود نیازهای جنسی در انسان، مانند نیازهای ابتدایی نظیر گرسنگی یا تشنگی مسئلهای طبیعی به شمار میرود . اما این نیاز در دوران بلوغ از قدرتمندترین جنبههای حیاتی محسوب میگردد که دیگر جنبههای عاطفی، عقلانی و اجتماعی را تحت تاثیر قرار داده، در پارهای از موارد برای ارضاء خویش قوانین را زیر پا میگذارد . از همین جا است که مفهوم «انحرافات جنسی» پدید میآید و بر همه روشهای کسب لذت جنسی که مورد قبول قوانین دینی و اجتماعی نباشد، اطلاق میگردد . (15)
در واقع، با کاهش قدرت مقاومت اراده و ایمان شخص در برابر جاذبهها و کششهای جنسی، زمینه بروز کجرویهای جنسی مهیا میشود و نوجوان به یک یا چند بزه جنسی روی میآورد . کامجویی از خود یا کشش به سوی جنس موافق یا گرایشهای غیرقانونمند به سوی جنس مخالف از جمله گرایشهای انحرافی به حساب میآید .
همچنین این گونه انحرافات موجب رشد احساس ناتوانی و عجز در برابر کششهای نامطلوب جنسی گردیده، نوجوان را به موجودی بیاراده و ناتوان تبدیل میکند . این حس ذلتزا را امیرمؤمنان علیه السلام در گفتار خویش این چنین بیان میکنند: «عبد الشهوة اذل من عبد الرق; (16) آن کس که بنده [و برده] شهوت خویش است، ذلیلتر از بنده برده میباشد .»
و در جایی دیگر در تشبیهی زیبا به واقعیتی سهمناک اشاره کرده، میفرمایند: «عبد الشهوة اسیر لا ینفک اسره; (17) بنده شهوت همانند اسیری است که اسارتش همیشگی و بیپایان است .»
انواع انحرافات جنسی
انحرافهای جنسی را میتوان به سه دسته کلی تقسیم نمود:
الف . انحرافهای هدفی: در این نوع انحرافها، هدف جنسی نادرست انتخاب میشود، مانند: همجنسگرایی و خودارضائی که در اولی شریک جنسی از جنس موافق است و در دومی، شخص، خود شریک جنسی خویش است .
ب . انحرافات روشی: در این دسته، هدف جنسی درست گزینش میشود، ولی در شیوه برآوردن ارضاء نیاز جنسی روش نامناسبی برگزیده میشود، مانند: جنون دیگرآزاری یا خودآزاری که در حین آمیزش جنسی از فرد سرمیزند .
ج . انحرافهای شدتی: این دسته که بیشتر ضعف یا شدت در فعالیتهای جنسی را دربر میگیرد به خودی خود انحراف جنسی - شرعی محسوب نمیشود، اما به عنوان بیماری مورد بررسی قرار میگیرد . (18)
در اینجا مناسب استیادآور شویم که متاسفانه نوع شایع انحراف جنسی در میان نوجوانان، استمناء یا خود ارضائی است که نظر به اهمیت این موضوع مباحث آتی را با تاکید بر این انحراف پی خواهیم گرفت .
کجرویهای جنسی و علتها
در زمینه بررسی علتهای انحرافات جنسی باید اعتراف نمود که این گونه علتها دامنهای بسیار گسترده دارند که توجه به همه آنها از حوصله این نوشتار خارج است . از این رو، به مهمترین علل اشاره کوتاهی خواهیم داشت:
الف . کنجکاویها: کودک در سنین پایین با کنجکاوی در مورد اندام خویش با دستگاه تناسلی نیز آشنا میشود و از آنجا که تماس با آن موجب نوعی لذت میشود به ادامه کار تشویق میشود . مناسب است در این موارد والدین او را متوجه کارهای دستی - هنری و بازیهای پرنشاط نمایند .
ب . ناآگاهی: نوجوان ممکن استبه صورت اتفاقی دچار خودارضائی شود و به خاطر لذت حاصل از آن و بدون توجه به خطرهایی که او را تهدید میکند به این کارها ادامه دهد . در اینجا است که وظیفه والدین بیش از هر زمان دیگر سنگینتر است و باید سبتبه علائمی همچون بیحسی، کسالت، افسردگی، انزوا و ... عکسالعمل لازم را نشان دهند و موضوع را بدون برچسبهای ناروا و با مشورت با افراد آگاه، مورد بررسی قرار دهند .
ج . خانوادههای آسیبزا: رعایت مسائل جنسی بین والدین و رعایتحریمها در این مورد میتواند در تربیت جنسی نوجوان نقش چشمگیری داشته باشد . همچنین نوع برخورد والدین با فرزندان دختر و پسر و جداسازی آنها از یکدیگر، از اهمیتبهسزایی برخوردار است .
د . حقارت و تحقیر: از جمله عوامل مخرب شخصیت نوجوان که میتواند در ابتلای وی به انحرافهای جنسی نقش مهمی ایفا کند، سرزنشها و ایجاد عقده حقارت در نوجوان است . بیتردید کسی که از خودباوری بیشتری برخوردار است، کمتر به دام این گونه کجرویها میافتد و برعکس، شخصیتهای خودکمبین و تحقیر شده، دفاع روانی مناسبی در برابر طوفان شهوات نداشته، در پنجه این انحرافات گرفتار میشوند .
ه . تقلید و بدآموزی: دوران نوجوانی، دورانی آمیخته با تقلید است . تقلیداز گروه همسالان و بزرگسالان محبوب، از همین ویژگی نشات میگیرد . تقلید، گاه جنبه بدآموزی به خود میگیرد و به تقلید رفتارهای ناهنجار جنسی میانجامد . شاید به همین دلیل است که امام باقر علیه السلام در مورد تاثیر دوستان ناباب از زبان لقمان میفرماید: «ومن یقارن قرین السوء لا یسلم; (19) آن کس که با دوست ناباب همنشین شود، سالم نمیماند .»
و . عوامل فرهنگی: وجود مجلات، عکسها و فیلمهای مبتذل، همچنین فضاهای مختلط و بیبندوبار و کتابهای نامناسب میتواند عاملی مهم در انحرافهای جنسی باشد . این گونه عوامل به ویژه رسانههای تصویری، از آنجا که با حافظه ماندگار دیداری سر و کار دارند، از آسیبزایی بیشتری برخوردارند .
ز . لباسهای نامناسب: پوشیدن لباسهای تنگ یا لباسهای جنس مخالف، موجب تشدید هیجان جنسی شده، در نتیجه باعث فروافتادن به کام مشکلات میگردد .
ح . محبتجویی: خلا عاطفی و روانی راه را برای سوء استفاده دیگران و پناه بردن نوجوان به دیگران هموار میسازد و او را به سوی کامیابیهای مجازی میکشاند . (20)
راههای پیشگیری
از جمله پرسشهای مهم در زمینه انحرافهای جنسی، چگونگی برخورد و پیشگیری از این نوع انحرافات میباشد . در این قسمتبه صورت فهرستبه برخی از مهمترین راهها اشاره خواهیم نمود:
1.آموزش خانوادهها: خانوادهها در صورت آمادگی میتوانند نقشی چشمگیر در پیشگیری و درمان داشته باشند; چرا که خانوادهها در ارتباط مستقیم و واقعی با نوجوان قرار دارند و اهرمهای بسیاری برای تربیت در اختیار دارند .
2.آموزش به نوجوانان: این آموزشها از طریق سخنرانی، گفتگو و دیگر روشها میتواند ارائه شود و در این میان، همدلی و همزبانی وارتباطهای بیواسطه بسیار مؤثر خواهند بود .
3.احترام به شخصیتحقیقی و حقوقی نوجوان: در این حالت، وی با خودباوری بیشتری در برابر مشکلات خواهد ایستاد .
4.کارو فعالیتهای سالم: شاید یکی از علل مهم بروز ناهنجاریهای جنسی، بیکاری است . کار و فعالیتهای ذهنی و جسمی درمانگر بسیاری از مشکلات خواهد بود .
5.تنظیم خواب و تغذیه مناسب: به عنوان مثال، نوجوان باید از غذاهای ادویهدار، فلفل، پیاز و ... کمتر استفاده کند .
6.دوری از محیطهای تحریکزا: مانند: برخی اماکن عمومی و میهمانیها .
7.گسترش دایره ارتباطات و شرکت در فعالیتهای اجتماعی .
8.تقویت روحیه مذهبی: بیگمان فطرت خداجو، حقیقتخواه و عدالت دوست نوجوان بیش از هرجای دیگر، میتواند از سرچشمه دین و مذهب سیراب شود . این مسئله با توجه به خصوصیات اسلام و مذهب جعفری صورتی واقعیتر به خود میگیرد . البته، توجه و توصیه به مذهب در دوران حیرت نوجوانی تنها مورد توجه مبلغان یا فعالان مسلمان نیست، بلکه کسی همچون «ویلیام جیمز» بنیانگذار فلسفه پراگماتیسم و یکی از روان شناسان مشهور در همین رابطه میگوید: «ایمان از جمله قوایی است که بشر به مدد آن زندگی میکند و فقدان کامل آن در حکم سقوط بشر است . (21)
9. نگاه مثبتبه خود و دیگران و دوری از منفی گرایی .
10.ایجاد روحیه امید و دوری از ناامیدی و یاس .
11.ورزش و استفاده از دوش آب سرد .
توصیههای مهم
از مسائل مهمی که باید مورد توجه والدین، مربیان و به طور کلی فعالان در عرصه نوجوانی قرار گیرد، چگونگی برخورد با مسائل جنسی نوجوانان و ظرائف رفتارهای تربیتی در این وادی میباشد . رازداری، همدلی، عدم اقرارگیری، پرهیز از برچسب زدن، حمل بر صحت و تعمیم ندادن یک جنبه منفی به دیگر جنبههای شخصیت نوجوان یا جوان، از راهکارهای تربیتی است که میتواند در به سامان کردن رفتارهای نابهنجار در نوجوانان مؤثر باشد و موجب افزایش اعتماد آنها گردد .
از این رو، باید از هرگونه پیش داوریهای غیر منصفانه در برابر رفتارهای نوجوانان خودداری نمود و با مدارا و نرم خویی آنان را در خروج از بحران طبیعی پیش آمده یاری رساند .
باید اعتراف نمود که نوجوان از تجربه لازم برخوردار نیست و به فرموده امیرمؤمنان، علی علیه السلام: «جهل الشباب معذور و علمه محقور; (22) بی اطلاعی جوان عذری پذیرفتنی است، و دائره دانش [و آگاهیهای] او گسترده نیست .»
همچنین نوجوان هرگز تصورنمیکند برخی اعمال او چه ضربات سهمگینی بر آیندهاش وارد خواهد ساخت و او را دچار چه مشکلاتی خواهد نمود .
از سوی دیگر، در دنیای امروز که وسائل ارتباط جمعی، زندگیهای هستهای و بسته، نظامهای تربیتی رسمی، رهاوردهای فرهنگی بیگانه و شبه بیگانه، ریسمان ارتباط بین انسانها به ویژه نوجوانان، والدین و ارزشهای دینی - اجتماعی را روز به روز سستتر مینماید، رسالت والدین بیش از هر زمان دیگر پررنگتر میشود . روایت گرانقدر پیامبر اسلام صلی الله علیه و آله حکایتی از همین دوران را مطرح میفرماید: «انه نظر الی بعض الاطفال فقال: ویل لاولاد آخر الزمان من آبائهم . فقیل یا رسول الله من آبائهم المشرکین؟ فقال: لا، من آبائهم المؤمنین لایعلمونهم شیئا من الفرائض واذ تعلموا اولادهم منعوهم ورضوا عنهم بعرض یسیر من الدنیا فانا منهم بریء وهم منی براء; (23)
رسول اکرم برخی از کودکان را دیدند و فرمودند: وای بر فرزندان آخر الزمان از پدرانشان! گفته شد: ای رسول خدا، از پدران مشرکشان؟ فرمودند: خیر، بلکه از پدران مسلمانشان که واجبات دین را به آنها نمیآموزند و هر گاه کودکانشان، خود به تحصیل دین بپردازند، آنها را باز داشته، به اندکی از دنیا که فرزندانشان به دست آورند، راضی میگردند . پس من از این گونه پدران دورم و آنان نیز از من .»
در پایان نیز، تذکر این نکته لازم است که حل موارد حاد انحرافات جنسی، تنها به مدد اشخاص آگاه و کارشناسان ممکن است . و باید از برخوردها و درمانهای خود ساخته و سلیقگی خودداری کرد .
پی نوشت :
1.مولوی، مثنوی معنوی .
2.دنیای نوجوان، دکتر محمدرضا شرفی، ص26 .
3.دوران شکوفایی، دکتر محمدرضا سهرابی، ص11 .
4.بلوغ تولدی دیگر، محمود محمدیان، ص24 . جهت اطلاع از تفاوت سن بلوغ در قارهها و کشورهای مختلف به همین منبع مراجعه شود .
5.نک: دوران شکوفایی، فصل سوم . جهت اطلاع از چگونگی بلوغ جنسی در دختران نک: دوران شکفتگی، محمدرضا و ثریا سهرابی .
6.بحارالانوار، ج3، ص62 و ج57، ص377 .
7.قصص/14 .
8.تفسیر برهان، سید هاشم بحرانی، ج4، ص224; همچنین تفسیر ترجمه المیزان، علامه طباطبایی، ج16، ص19 .
9. دوران شکوفایی، ص 107 و 108 .
.10جهت اطلاع بیشتر نک: روانشناسی تربیتی، دکتر محمد پارسا، ص83 و 84 .
11.بحارالانوار، ج1، ص96 .
12.کافی، ج7، ص68; وسائل الشیعه، ج17، ص360 .
13.جهت اطلاع بنگرید: دنیای نوجوان، ص178 به بعد .
14.بلوغ، موریس دبس، ص46، به نقل از جوان، فلسفی، ج1، ص300 .
15.نک: روانشناسی مرضی، دکتر پروین بیرجندی، ص357 .
16.غررالحکم و درر الکلم، ص304 و 305 .
17.همان .
18.برداشتی آزاد از «دنیای نوجوان» ، ص184 .
19.بحارالانوار، ج13، ص417; اصول کافی، ج2، ص642 .
20. برداشتی آزاد از «دنیای نوجوان» ، ص187 به بعد .
21.جوان، فلسفی، ج1، ص346 .
22.غررالحکم، ص76 .
23.جامع الاخبار، تاج الدین، الشعیری، ص106; مستدرک الوسائل، ج15، ص164، به جای اولاد، اطفال دارد .
منبع: پایگاه حوزه
حرف امروز
چارلی چاپلین به دخترش گفت: تا وقتی قلب عریان کسی را ندیدی بدن عریانت را نشانش نده! هیچ گاه چشمانت را برای کسی که معنی نگاهت را نمی فهمد گریان مکن قلبت را خالی نگه دار اگر هم یه روزی خواستی کسی را در قلبت جای دهی سعی کن که فقط یک نفر باشد به او بگو که تو را بیش تر از خودم وکمتر از خدا دوست دارم زیرا که به خدا اعتقاد دارم وبه تو نیاز دارم.
ممنونم اقای مجد
مقالتون مثل همیشه عالی بود ولی لینجا یه سوال پیش میاد آیا در جامعه ما میشود از راههای پیش گیری که بیان شده است استفاده کرد ؟ جامعه که در همه این نکات ضعف دارد برخورد و اموزش یک نفر کافیست ؟ آیا رعایت این نکات در دانشگاهها و توسط بعضی از اساتید ( البته واقعا بعضی چون واقعا به خود اجازه جسارت به برخیشون نمیتونم بدم ) وجود دارد ؟ شاید این ها که نوشتم هیچکدام نظر نبوده بلکه مقاله شما باعث باز شدن درد و زخمی که توسط همین روزگار ایجاد شده است . ممنون شما سنگ صبور هستید
آقای مجد خسته نباشید
این مقاله با تعصبات دینی نوشته شده بود واسه همین زیاد جالب نبود. ولی برای یکبار خوندن بدنبود.
می دونم که شما هم قبول دارید خواهشهای جنسی کاملا طبیعی هستند و اینکه بخواهیم اینها رو سرکوب کنیم یا حواسمون رو ازشون به فعالیتهای دیگه پرت کنیم کاملا مضحک هست.مثل اینکه کسی بخواد گرسنگی بکشه و حواس خودش رو با مسائل دیگه مشغول کنه.مثل ایام روزه داری.ولی واقعا کسی می تونه مدام روزه باشه!و این کار عاقلانه است!
متاسفانه این مقاله فقط براساس تعصبات دینی نوشته شده بود.دین هم میگه تنها راه ارضا این میل ازدواج هست!!! این حرفها مال زمانی بود که سن ازدواج پایین بود و ادامه ی نسل در بشر مثل حیوانات بود. چه بسا فرزندان زیادی که پا به این دنیا می ذاشتند و میگذارند درحالیکه ظاهرا پدر و مادر دارند.
پس مقوله ی ارضا میل جنسی رو باید از ازدواج جدا کرد .
معضلاتی زیادی که نوجوانان امروزی درگیرش هستن نشون از فاصله عمیق بینش خانواده وجامعه از نسل امروز داره .تعلیم وتربیت ایرانی باید درک کنه که موضوع تربیت امری علمی شده وباید این دانش رو کسب کرد.مقاله کاملی بود . تشکر
باسلام
سارا خانم اگر راه حلی دارید بفرمایید ما هم استفاده کنید.
من تجریه ای که دارم اینست که ورزشکاران کمتر یا اصلا به خودارضایی آلوده نمی شوند و همچنین بعضی افراد مذهبی چون با تحریکات کم سروکار داشتند و سالم هستند بدون سرکوب کردن میل جنسی.
من هم بخاطر اینکه در نوجوانی بیشتر کتابهای عرفانی میخوندم و ورزش هم میکردم فکرم دنبال خودارضایی نمیرفت با وجودی که تحریکاتی هم بود که تحریک میشدم .
بعضی هم جدیدا حرف صیغه رو وسط کشیدند که من اول باهاش موافق بودم ولی الان نه. که البته قابل انجام هم نیست.
من هم دچار میل جنسی زیاد میشدم حتی زمانیکه روزه بودم البته دلیل اصلی تحریکات بود ولی میلم کمتر بود و روزه رو موثر میدونم . ولی در اسلام گفتند برای کم کردن میل جنسی غذای کمتری بخورید نه روزه گرفتن.
من که از بس تو سایتهای پزشکی مختلف تاپیکهای مربوط به خودارضایی یا عوارض آن دیدم که جوانان میپرسند دیگه موندم و فقط دعا میکنم که مشکلات ازدواج حل بشه.
نمیودنم چی بگم؟ الله اعلم
سلام دوست عزیز
من این پیغام رو جهت تبلیغ محصولاتمون برای شما فرستادم امیدوارم که حداقل ببینید شاید یکی از اونها به درد شما بخوره.
فروشگاه محصولات گرافیکی و آموزشی و بزرگترین انیمیشن های گرافیکی تمپلیتهای سایت و صدها عنوان دیگر.....
آموزشهای
3dmax,maya,photoshop,zbrush,flash,aftereffect,all Adobe product ........
اگر علاقه مند به میکس و مونتاژ فیلم هستید بک پکیج کاملا حرفهای در 119 دی وی دی برای شما آماده کرده ایم .
اگر علاقه مند به تجارت الکترونیک هستید دی وی دی آقای خسرو مترجمی را با نازلترین قیمت در اختیارتان میگذاریم.
همه آموزشها با زبان انگلیسی و با بهترین کیفیت و بهترین متد آموزش(توسط شرکتهای بزرگی چون Autodesk , lynda ,Adobe) می باشند.
در این آموزشها نیازی به دانش زبان انگلیسی ندارید بلکه فقط کافیست مراحل انجام کار را ببینید و تکرار کنید
حتما عناوین سایت را ببینید
http://learningshop.ir
به نام خدا
آقای مجد سلام روزتون به خیر
مقاله جالبی بود . دست تون درد نکنه . جامع و کامل و بسیط بود .
در تایید نظر جناب درمانگر عشق و در جواب سارا خانم باید گفت که اولا : اگه ما به دستورات دین مون به طور کامل عمل می کردیم ، به خدا مشکلات مون به اندازه صفر کوچک می شد . ما تا یه نفر میاد حرف از دین بزنه فورا بر چسب اومول بودن بهش می زنیم . ( همان گونه که آقای مجد برا تاثیر کلامش ، در یه مقاله صد بار تاکید کرد که مذهبی نیست و از دید مذهب نمی نویسه . این هم یکی از مظلومیت های دینه ) این نشون دهنده عدم شناخت از دینه . و قضاوت نادرست درباره اون .
همین سارا خانم آیا رفتن مسایل آموزشی دین رو یک بار با دقت بخونن و بعد قضاوت کنن و بگن که نمی شه . یعنی دریافت کنن که دین نمی تونه مشکل ما رو حل کنه .
همان طور که چند بار آقای مجد هم اشاره کرده اند دین ما با توجه به اشرافی که نسبت به انسان و نیازهای هاش داره بیشترین توجه و دستور العمل را درباره مسایل جنسی صادر کرده و ندیدن (عمدی یا سهوی این همه توجه ) کمال بی انصافی در مورد اسلامه . اسلام به ذات خود ندارد عیبی هر عیب که هست از مسلمانی ماست .
ثانیا : این مقاله نگفته غریزه جنسی رو سرکوب کنید . پیشنهاد کنترل و کانالیزه کردن اونو داده که فکر کنم مخالفی نداشته باشه . و هر عقل سلیم اونو تایید می کنه . حتی غربی ها هم در مورد هدایت غریزه جنسی اتفاق نظر دارن . همه خود ارضایی رو نکوهش کرده و به شدت زیان آور می دونن . تجاوز رو هیچ کس قبول نداره . آموزش نوجوان که بنا به گفته مولا علی (ع) دارای سطح معلومات پایینی است از بدیهیاته . حتی در غرب هم مسایل جنسی رو در مدارس آموزش می دن تا نوجوانان نو بلوغ از انحرافات هدفی ، روشی ، شدتی و .... ( که در مفاله ذکر شده ) دور بمونن و از این راه جامعه شون مصون و سالم بمونه .
به نظر می رسه سارا خانم با توجیهه این که نمی شه همواره روزه و گرسنه موند اعتقاد به بی بندو باری و لجام گسیختگی جنسی دارن . در همه جای دنیا و حتی باز ترین جوامع این مسایل هم حد و حصر و قوانینی داره که عبور از اون ها مجازات هایی رو در پی خواهد داشت .
البته من منکر ضعف ها و کاستی ها و سیاسی کاری های بعضی از مسئولین مون نمی شم . که بعضا عمل کرد ها غیر قابل توجیهه است . در مورد دین و مسایل مربوط به آن باید گفت :
چشم ها را باید شست جور دیگر باید دید
می بخشید
با سلام. مقاله خوبی بود.
دستتون درد نکنه آقای مجد.
تو نظرات بالا این مطلب گفته شده بود
سارا: مقوله ی ارضا میل جنسی رو باید از ازدواج جدا کرد .
حالا صرف نظر از فرضیات ایشون که به همچین حکمی ختم شده و همچنین صرف نظر از مجرد یا متاهل بودنشون؛ به نظر می رسه که ایشون این قضیه رو در حالت سوم شخص تصور کردند و بعید به نظر می رسه که در حالت اول شخص و در زندگی فعلی و یا آیندشون به همچین روالی برسن.
بهتره همه چی رو در واقعیت ارزیابی کرد. در تمامی فرهنگها و مذاهب مساله ارضا جنسی و ازدواج با هم دیده شده و بهترین راه برای ارضا میل جنسی ازدواج معرفی میشه.
در غیر این صورت و در حالت ارضا جنسی بدون پایبندی به ازدواج خروج از حالت تعادل و یک عامل بحران زا به حساب می آید.
دوستان عزیز دوباره سلام.
اول جواب اقا مهدی رو بدم که این جمله جمله ای نیست که از خودم گفته باشم . من مطالعه ی زیادی روی کتابهای روانشناسی از نویسنده های مختلف اعم از داخلی و خارجی داشته و دارم. منظور از این جمله اینه که هیچوقت نباید برای ارضا میل جنسی به ازدواج پناه برد!! این بزرگترین خیانتی هست که میشه در حق همسر آینده (و بعد فرزندی که در این خانواده متولد میشه)داشته باشیم.
ازدواج یعنی تشکیل خانواده یعنی رسیدن به این حد که یک زوج علاوه بر اینکه بتونن به نیازهای همدیگه (صدالبته که یکیش هم همین نیاز جنسی هست) پاسخ بدن بتونن یک نسل موفقی رو هم ادامه بدن. حال ممکنه شخصی در سن ۲۰ سالگی به این پختگی برسه که بتونه زندگی مشترکی رو با موفقیت شروع کنه(که امکانش کمتر از ۱۰٪ هست.مگر اینکه این شخص نابغه باشه!) خوب این شخص فرضی با ازدواج می تونه به نیاز جنسیش هم پاسخ بده. ولی همه ی ما می دونیم که اکثرا بعد از سن ۲۵ سالگی هست که به یک ثبات نسبی از خویشتن می رسند . و تازه از این سن به بعد شخص نه تنها سعی می کنه که خودش رو بیشتر بشناسه بلکه حتی به این پی می بره که از زندگیش خواستش چیه و براساس این شریک مناسبی را برای خودش انتخاب می کنه که بتونه با موفقیت بیشتری در جهت رشد خودش و همسرش تلاش کنه.حال به نظر شما تا قبل از ازدواج (سن پختگی) این دختر و پسر باید نیازهای جنسی خو دشون رو پس بزنند چون هنوز وقتش نرسیده!! تو رو خدا بس کنید فقط کمی مطالعه کنید.
پس شما دوستان عزیزی که ارزش والای ازدواج رو هنوز درک نکردید بهتره بیشتر مطالعه کنید. البته این قابل درک هست چون من همچنان معتقدم علت مخالفت شما با نظر من از مذهب سرچشمه می گیره.و هیچ علاقه ای ندارم که بحث مذهب رو وارد مسائل روانشناسی کنم. همونطور که وقتی داریم در مورد یک مساله پزشکی صحبت می کنیم مسخره است که قضیه رو مهندسیش کنیم!!
ولی وای به حال اون کسی که به خاطر ارضا میل جنسی بخواد ازدواج کنه!! این شخص هنوز یک کودکه!!
با سلام.
روانشناسی هم مانند سایر علوم تجربی حالتی پسینی دارد مقایسه این علم با دین که حالتی پیشینی دارد قیاس معالفارق است. روانشناسی هم مانند سایر علوم تجربی در طول زمان در حال تکامل است و بر اساس یافته های امروز روانشناسان که بر اساس تجزیه و تحلیل کیس های مختلف از جوامع متنوع آماری است نمی توان برای کل جامعه بشری حال و آینده حکم صادر کرد. البته حقیر منکر فواید این علم همانند علوم تجربی دیگر نیستم و اون را برای پیشرفت جوامع لازم و ضروری می دونم.
به نظر من تنها نسخه علاج بخش زندگی بشری کاتالوگ و بروشور کامل و بدون تحریفی است که خالق انسان و عالم برای هدایتش فرستاده.
اما در مقوله ازدواج
بله ؛ به نظر من هم به امر ازدواج نباید صرفا در حد ارضا میل جنسی نگاه بشه. تعابیر بسیار زیبایی در مورد ازدواج در کتاب مقدسمون وجود داره که شما و همه عزیزان رو دعوت به مطالعه اش میکنم. امیدوارم با مطالعه این موارد از هجمه شما به دین و دین مداری کاسته شه و رفتار متحجرانه دیندارنما ها رو به حساب دین ننویسید.
با سلام و احترام.
آقا مهدی من نمیدونم تحصیلات شما درچه حدی هست و اصلا در چه زمینه ای تحصیلات کردید. ولی تشویقتون می کنم بیشتر مطالعه کنید و اون مطلبی که مهم هست اینه که صرفا مطالعه نکنید بلکه روی مطالبی که می خونید فکر کنید تامل کنید تحقیق کنید تا بتونید از مطالبی که می خونید به نحو احسن بهره ببرید وگرنه با مطالعه ی تنها شما فقط یک مقلد هستید! (قصد توهین به افراد مذهبی رو ندارم)
و معمولا وقتی انسانها به حدی برسند که تقلید جای تفکر رو در اونها بگیره صحبتهای هیچ کس حتی کسی که در زمینه ای دارای علم هست نمی تونه در این انسانها مفید و موثر واقع بشه. من ترجیح می دم که با چنین افرادی وارد مذاکره نشم چون معمولا نتیجه عکس میده. فقط در مورد هر موضوعی حتی کوچکترین مساله زندگیتون دنبال تقلید نباشید
و در ضمن معجزه ی علاج بخش زندگی بشر نیروهای بیکران انسان هست که خالق انسان در ضمیر او قرار داده تا بتونه با اختیاراتش تک تک اونها رو کشف کنه و به آفریدگارش بابت خلقتش احسن بگه!
به هر حال موفق باشید.
سلام
حتما با خوندن نظر قبلی من، مبنی بر این که من سال 88 با وبلاگ شما آشنا شدم کمی احساس کردید که من منظوری داشتم.
من اون موقع که نوشتم متاسفانه سریع نظرم رو ارسال کردم و ندیدم که چی دارم ارسال می کنم.
اما من می خواستم بزنم من با وب لاگ شما در سال 85 آشنا شدم.
و از اون موقع تا به حال همیشه که به اینترنت میام به وبلاگ شما هم سر میزنم و مقالاتی رو که ارسال می کنید رو به دقت می خوندم. البته در بعضی مواقع مشکلاتی داشته اما حسنات این وبلاگ اینقدر زیاده که مشکلاتی به اون کوچیکی اصلا توش دیده نمیشه.
موفق باشید بای
سلام
همراه همیشگی وبلاگ مسلما تعریف و نظر شما نشانه لطف و باعث انرزی در ما می شود اما لطفا اشکالات موجود را حتما مطرح نمائید. چرا که رفع مشکلات و کاستیها به مراتب برای روند بهتر وبلاگ و وبسایتها تاثیر گذار است.
موفق باشید.
با سلام.
در جواب سارا:
شما بر اساس فرضیات شخصی خودتون از همون نظر اولتون به دین و افراد مذهبی نسبت های ناروایی دادید و بعد میگید قصد توهین ندارید؟!
این چه منطقیه؟
من هم ترجیح میدم با شما بحثی نداشته باشم.
به نام خدا
به همه دوستان سلام می کنم
ضمن تایید تمامی نظرات آقا مهدی عزیز عرض می کنم :
سارا خانم
حرف شما در مورد ازدواج از نظر بنده کاملا درسته . یعنی نباید هدف نهایی از ازدواج صرفا ارضاء جنسی باشه ( که این امر در کنار سایر هدف ها هم محقق می شه ) . ولی این که از نظر شما یک انسان تا سن 25 سالگی نمی تونه ازدواج کنه و کامل نشده و کودکه و..... اولا خیلی کلی قضاوت کردنه و ثانیا با درست فرض کردن اون ، نمی تونه مجوزی برا انحرافات جنسی باشه .
مسلما خداوند که آفریننده انسان و کل هستی است ، اشرافی بالاتر و عمیق تر از شما و اساتیدتان و نویسندگان کتاب ها تون نسبت به انسان و نیازهاش داره و به همین جهت هم دستوراتی داده و مثلا خود ارضایی و حرام کرده . شما و امثال شما با تکیه بر علومی که هر دم تغییر می کنه ، حکم خدا را نیز نقض می کنین .
به نظر من یکی از کاستی ها و عیوب علوم مادی ( که تجربی هم هستن ) دور نگه داشتن خود از دین و عدم استفاده از آموزه های اونه . یک اپراتور هر گاه می خواد با دستگاهی کار کنه و دستور العملی براش صادر کنه حتما به کاتالوگ ها سر زده و در صورت نیاز با سازنده اش تماس می گیره . پس چرا شما می گید نمی خواهید روان شناسی را با دین قاطی کنین . این یکی از ضعف های شماست که از عظیم ترین و بی بدیل تری منبع عالم هستی خود را محروم می کنین . حتما شما اگه در زمان امامان معصوم (ع) بودید یا باشید با این طرز فکر نظریات اونا را هم رد کرده وازشون سر پیچی می کردید و می کنین .
دین را با توجه به منبع صادر کننده اش و اشرافی که بر همه چیز داره نباید با پزشکی و مهندسی و ..... هم طراز دونست . شاید ترکیب آن علوم با هم ملقمه ای نا خوش و نا سازگار ایجاد کنن ولی ترکیب هر چیز با دین به ارتقاء آن کمک می کنه .
و دیگه این که :
اولین مرحله یاد گیری تقلیده . انسان همواره در ابتدای راه مقلده و پس از طی مراحلی به مرحله اظهار نظر ( صاحب ایده و نظر شدن ) و سپس تولید نظر می رسه . نردبان پله پله است . ابتدا دانش آموز، سپس دانش جو و ...... ( شما نمی تونین به یه بچه کلاس اولی بگین که هر چی معلمت در باره لغات و کلمات و درس می گه را بدون فکر یاد نگیر و اول فکر کن . او باید برای یاد گیری حتما تقلید کنه ) .
و سخن آخر :
خداوند نیروها و غرایز زیادی در انسان ها به ودیعه گذاشته و یکی از آن ها غریزه پرستش و عبودیته ( که اگه هدایت نشه به بت پرستی منجر می شه ) چرا شما از این غریزه یادی نمی کنین .
موفق باشید
به نام خدا
سلام آقای مجد
می دونستید نویسنده نامه ی منتسب به چارلی چاپلین یه ایرانیه که دو سه سال پیش در مجله اطلاعات هفتگی باهاش مصاحبه کرده و واقعی بوده این نامه را تکذیب کرد . این طور که یادمه شاید 30 الی 40 سال پیش هم نوشته شده و از سر تنهایی و به نوعی درد دل از زمونه بوده است . می گفت هنگامی که اینو نوشتم و در جریده ای فکاهی چاپ کردم پس از مدتی فهمیدم که چاپ شدنش تو یه مجله فکاهی رو نادیده گرفته همه مطمئن هستن که مال چارلی چاپلینه و من هر چه تکذیب کردم کسی نخواست باور کنه .
اگه خواستید فکر کنم بتونم نام نویسنده و شاید هم نسخه ای از مجله اطلاعات هفتگی رو براتون بفرسم .
البته این تکذیبیه چیزی از محتوای خوب و ارزشمند نامه و نصایحش کم نمی کنه .
و یه جمله جالب که دیروز در یه کارتون کودکانه شنیدم :
یه انسان قوی از خودش مواظبت می کنه و یه انسان قوی تر از دیگران
موفق باشید
سلام..
اگه میشه این سوالمو حتما به صورت ایمیل جواب بدید خواهشا خیلی مهمه...
آیا آقایون میتونند موهای پاهاشون رو کوتاه کنند...مثلا زشت نیست یا حکم شرعی نداره...
ممنون هر کی جواب بده
سلام سوال خود را از طریق فرم ارسال سوال مطرح نمائید.